De merkelige meldingene startet å tikke inn på ekteparet Langgårds mobiltelefon allerede i 2006. Siden da kom det tre SMS-er i uka, skriver adressa.no.

Meldingene inneholdt kun en link til en nettside. Lenken funket ikke, men det paret fra Bindal ikke visste, var at meldingene kostet 15 kroner stykket, skriver TV2 hjelper deg.

— Jeg har regnet ut at totalt har meldingene kostet meg over 11.000 kroner, sier Langgård til adressa.no.

Død lenke

Han forsøkte å sende STOPP-meldinger gjentatte ganger, men ingenting skjedde. Siden lenken ikke virket, trodde Langgård til å begynne med at meldingene ikke kostet noe.

Etter en tid med irriterende meldinger bestemte Børre seg for å finne ut hvor de kom fra. Han kontaktet Telenor, men de kunne ikke opplyse hvem som hadde sendt meldingene fra 2212.

Utskriftene av telefonregningen ga heller ikke noe entydig svar. Men for et halvt år siden kunne Telenor fortelle Langgård at selskapet bak tekstmeldingene var den utenlandske innholdsleverandøren R&D Media og nettsiden Glomobi.com.

Selskapet skriver på sine nettsider at de byr på de nyeste ringetoner, spill, underholdning og morsomme lyder.

Mange klager

Forbrukerombudet er godt kjent med selskapet.

— Glomobi har vi absolutt fått klager på, men det siste året har det vært stille rundt dem. Riktignok kommer det fremdeles enkelte klager, sier jurist i Forbrukerombudet, Tage Eriksen til TV2 hjelper deg.

Langgård ringte selskapets norske kundeservice, men de benektet å ha mottatt noen STOPP-meldinger fra Langgårds telefon.

Inntil nå nylig fortsatte meldingene å tikke inn. Glomobi hevder at telefonnummeret ble brukt til å melde seg på to TV-kampanjer i julen 2006.

— Det er helt utrolig. Jeg kan ikke huske å ha meldt meg på noen slik kampanje, men 2006 er lenge siden. Vi har også fire barn i huset, så fullstendig oversikt over hva de er gjort er vanskelig å ha. Men det burde ikke være sånn at et selskap skal kunne sende og ta penger for slike SMS-er, uten at man har mulighet til å stoppe det.

Får 75 prosent

Glomobis kundeservice avviste kontant kravet fra Langgård om å få pengene tilbake. Men for to dager siden, like før TV2 publiserte saken, tilbød de 75 prosent av summen for meldingene.

— Dette har jeg akseptert. Jeg har avtalen skriftlig, og håper og tror at pengene vil komme. Men jeg vil fortsette kampen for de resterende 25 prosentene, fastholder han.

Forbrukerombudet råder kunder som kommer opp i lignende situasjoner om å klage skriftlig til operatøren sin.

— Man må forklare at dette ikke er noe man har bestilt og ikke vil betale for. Det er den enkeltes mobiloperatør som sitter med selve fakturabiten, så derfor har de et ansvar, sier jurist Tage Eriksen.

Telenor oppmerksom

Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan sier til TV 2 hjelper deg at de jobber med å stenge ut useriøse aktører fra innholdsmarkedet.

- Oppdager vi brudd på reglementet, kontakter vi firmaet som står bak og ber dem endre praksis. Sanksjonsmulighetene våre er sterke, vi kan holde tilbake omsetningen og sperre aktører fra markedet. Men vi er avhengig av at brudd har skjedd. Viktig at alle er bevisste på hvilke tjenester de benytter seg av samt hva de koster, det gjelder på mobilen som ellers i verden.

Les mer om hvordan du klager på mobile innholdstjenester på Forbrukerombudets hjemmesider.