1000 sikret seg billett til dette årlige høydepunktet for norsk næringsliv i Singapore. For 13. gang arrangeres «Smaken av Norge», og festen har blitt et svært viktig sted for å bygge nettverk i Sørøst-Asia.

«Alle» norske forretningsfolk i den spesielle business-byen hadde meldt seg på, og de inviterte med sine viktigste kunder.

Her var norsk skipsfart sterkt representert, det samme var bank og finans, energi, tele, fiskeeksport, entreprenører, oljeindustri og leverandørindustrien.

På menyen sto det fremste av norsk sjømat, tilberedt av flysendte norske kokker, i tett samarbeid med lokale kolleger.

Her var rekeretter slik man lager dem i Thailand, laks tilberedet slik kineserne ønsker det, kveite ala Malaysia, blåskjell etter indisk oppskrift og japansk tradisjonell sushi der rå laks er blitt en svært sentral ingrediens. Og mye, mye mer.

200 norske selskaper

Selv Stortingtets finanskomite hadde hørt rykter om den spesielle sjømatfesten og de stilte mannssterk.

— Vi er her for å lære om asiatisk økonomi. Å møte norsk næringsliv i Singapore er viktig, sier Kjetil Solsvik-Olsen (FrP) nestleder i finanskomiteen.

- Flere enn 200 norske selskaper er etablert i Singapore. Dette er en av de beste steder i verden å gjøre forretninger, og er den største «norske» forretningsbyen utenom Norge, sa Solsvik-Olsen.

Kjøkkensjef, matentusiast og fiskeimportør Frank Næsheim fikk årets næringslivspris.

— Nærheim er en sterk og viktig ambassadør for norsk sjømat, som blir lyttet til over store deler av Asia, sa styreleder Rolf Domstein i Norges Sjømatråd.

Geir Nordahl-Pedersen driver forretninger i Singapore, og bare måtte være tlstede sammen med tusen likesinnede på årets store happening, den norske sjømatfesten.
OLE MAGNUS RAPP