Musikkindustrien har tilbrakt det siste året i kamp mot fildelingstjenesten Napster. Denne uken har imidlertid verdens fem største plateselskaper annonsert planer om salg av musikk via nettet. Til tross for planene er veien til massemarkedet lang og kronglete, mener aktører i bransjen.

Plateselskaper og internettselskaper må finne ut hvor mye tjenestene skal koste og hvor mye musikk som skal være tilgjengelig. Dessuten må aktørene overbevise forbrukerne om produktenes fortreffelighet.

— Det er en lang vei mellom pressemeldinger og etablering av et massemarked for slike tjenester, sier president Sean Ryan i Listen.com. Nettselskapet selger en søkemotor for musikk til nettbaserte medienettverk.

Forbrukervaner endres ikke i en håndvending. Det tar tid før folk ser og utnytter fordelene ved abonnementtjenester på nettet. I tillegg blir de første kommersielle musikktjenestene på nett antakelig langt mindre brukervennlige enn Napster, mener Ryan.

— Nedlasting av filer via nettet er vanskelig business. Brukerne er foreløpig ikke villige til å betale, sier president i Sony Electronics, Fujio Nishida.

Abonnementstjenester vil etter hvert få et marked, men det er vanskelig å spå noe om hvordan tjenestene vil se ut. Det kan hende forbrukerne er villige til å betale ti dollar for fri nedlasting av musikk i en måned, og kanskje ikke, sier Nishida til CNET News.com.

Tre av de store plateselskapene, Warner Music, BMG og EMI, fyrte av åpningssalven på mandag. De lanserte selskapet MusicNet i samarbeid med RealNetworks. MusicNet skal lisensiere musikk og selge teknologi til musikktjenester på nettet.

Vivendi Universal og Sony annonserte torsdag et samarbeid med Yahoo! om tjenesten Duet. I tilegg har MTV og Microsoft viftet med planer om musikktjenester på nettet denne uken.(Origo)