Etter tolv år med klesbutikken Pepper, delte Vegard Moberg Nilsen butikklokalet i Nygårdsgaten i to og åpnet butikken Acne med egen inngang vegg i vegg. Litt over to år senere er omsetningen doblet, mens gulvarealet til de to butikkene er det samme som før.

— 2007 var det siste året vi kun hadde Pepper. Da hadde vi en omsetning på 4,6 millioner kroner. I fjor var omsetningen til de to butikkene 8,9 millioner kroner, sier Nilsen.

700.000 i overskudd

Acne åpnet under finanskrisen og det var store investeringer knyttet til byggingen av butikken.

  • Det var et løft som var tøft, og det var stress da det sto på, men vi visste det ville gå bra. Nå ser vi resultatene, sier Nilsen som regner med et overskudd på 700.000 kroner fra de to butikkene i 2010.

Det gode resultatet gjør det mulig å realisere planen om å åpne nok en butikk i den samme gaten. Oppussingen begynte i sommer, åpningen er satt til august.

  • Det er en butikk vi har planlagt lenge. Den vil ha en litt eldre kundegruppe. Vi har hele tiden vært tro mot konseptet til Pepper som i hovedsak er unge folk og studenter. Klesbutikker skal ikke eldes med eierne, da må vi heller åpne en ny butikk som kler oss bedre nå. Jeg er ikke i målgruppen til Pepper lengre. Den nye butikken vil ha mer eksklusive varer, og andre merker.

Nisjer overlever

  • Hvor mye betyr det at butikken åpner i Nygårdsgaten?
  • Det er helt essensielt. Kundegruppen finner vi allerede hos Acne. For å overleve som liten aktør må man tilby noe unikt, ha en identitet, og vite hvor kundene er. Vi har, sammen med noen få andre, bygget opp Nygårdsgaten som en viktig handlegate.

Amanuensis i økonomisk bygeografi ved Norges Handelshøyskole (NHH), Michael B. Hageberg, stiller seg bak dette. Han bekrefter at man for å overleve som uavhengig aktør i sentrum må etablere seg i klynger og tilby nisjevarer.

  • Når vi handler klær, vet vi som regel hva vi er ute etter og hvor vi finner de butikkene. Det kalles kooperativ shopping og går i korte trekk ut på at man vil ha et sammenlikningsgrunnlag før man bestemmer seg. Om man ikke lenger har butikker å sammenligne, vil kundene forsvinne, sier Hageberg.

Konkurranse

Slike klynger finner man i Bergen i Nygårdsgaten, Gågaten og rundt Skostrædet. De som allerede selger klær i gaten bør se på nye nyetableringer som god butikk.

  • Mens butikkene ser på hverandre som harde konkurrenter, ser kundene på butikker i samme nærområde som et godt tilbud.

Han mener de store kjøpesentrene er blitt mer attraktive, siden de tilbyr klynger med butikker, i tillegg til gratis parkering og tak over hodet.

— Men noen butikker i sentrum overlever. Det er ofte nisjebutikker som vender seg mot et yngre marked, sier amanuensen.

Studenter hjelper

Hageberg tror at den relativt unge befolkningen i sentrum holder butikkene i livet.

— Et godt eksempel er butikkene i Nygårdsgaten. Der har de studenter som kommer ned fra Høyden. Avstanden er voldsom kritisk. Vi forholder oss som regel ikke til avstander på mer enn 250 meter. Fordobler du avstanden går tiltrekningen til butikken ned til en fjerdedel.

— Hva skjer om nisjebutikkene flytter inn i kjøpesentrene?

  • Det vil kunne være et dårlig tegn for sentrum. Da er jeg redd kundegrunnlaget forsvinner.

Savner du noen butikker i Bergen?