30.januar åpner Deli de Luca en ny filial i gamle Fana Sparebank sine lokaler på Torget 1 i Bergen. Et lokale med totalareal på 144 kvadratmeter. Det er ikke tilfeldig at butikken havner akkurat her

— Vi har sett i området tidligere, men ikke funnet noe av interesse. Dette er et hjørnelokale som vi har stor tro på, særlig i turistsesongen, sier Steffen Hekleberg Greff, som er driftssjef i Deli De Luca.

4 i Bergen, 22 i Oslo

- Det virker som dere alltid ligger dere ved siden av en 7-Eleven butikk, er det tilfeldig?

— Det er ikke noen bevisst strategi å ligge nær 7-Eleven, men de etablerer seg ofte også på hushjørner. De er attraktive fordi der er det trafikk forbi i alle retninger. Vi satser sørlig på å hanke inn kunder til rushet ved frokost og lønsj, sier Greff.

Dette blir den fjerde Deli-butikken i Bergen. Kioskjeden har allerede etablert seg på Engen, ved Jernbanestasjonen og ved Ole Bulls plass siden den første butikken åpnet i byen tilbake i 2007. I Oslo er det til sammenligning nå 22 butikker.

Ser i flere områder

— Dere har allerede tre kiosker i Bergen innenfor en nokså tett radius. Er etterspørselen virkelig stor nok?

— Nå er ikke vi representert i denne delen av Bergen sentrum fra før, så vi tror ikke vi vil hanke inn den samme kundemassen som vi har fra tidligere.

Kjeden ser stadig på nye områder av interesse i byen mellom de syv fjell.

— Nå ser vi på noen steder litt utenfor selve bykjernen også, jeg vil ikke gå nærmere inn på hvor, men det det skjer jo mye byutvikling av interesse i Bergen, sier Greff.

Byråden: - Unner byen bedre enn Deli

Byråd for byutvikling, Filip Rygg, jubler ikke over nykommeren.

— Jeg synes ikke kiosker er så veldig spennende. Jeg unner sentrumskjernen litt mer utvalg enn det Deli de Luca byr på, sier Rygg.

— På den annen side har vi verken virkemidler eller noe ønske om å bestemme hvem som skal leie næringslokaler, sier Rygg.

Vil begrense skilting

Det kommunen kan gjøre – og som de ifølge Rygg i økende grad vil gjøre noe med - er å regulere i hvor stor grad bedriftene får profilere seg og skilte rundt butikkene.

— Det handler om at fasader skal tas vare på, sier Rygg.

Et eksempel på dette er McDonalds-restauranten i Bryggesporen, som har et langt roligere eksteriør enn andre burgerutsalg i kjeden.

Elin Sjødin Drage, som er leder for næringsseskjonen, sier også at kommunen har liten makt til å påvirke gårdeiere og at markedet er selvregulerende.

Hun opplyser imidlertid at kommunen i vår skal i gang med en tiltaksplan hvor de skal se på hvordan mangfoldet i byen kan sikres.

Konkurrenten ønsker velkommen

En som i hvert fall sier de ønsker Deli velkommen, er konkurrenten Reitan Servicehandel, som eier 7-Eleven og Narvesen.

— Vi synes konkurranse er veldig sunt. Det gjør at tilbudet til bergenserne blir bedre fordi alle aktørene må skjerpe seg for å vinne kampen om kundene, sier kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitangruppen.

Hun gir følgende kommentar til debatten om den høye tettheten av kiosker i sentrum:

— For oss er det viktig å drive lønnsomt. Vi regner med at Bergen kommune er de beste til å vurdere hva slags by det skal være for øvrig. Vi forholder oss til de leiekontrakter og butikker vi har, og vurderer fortløpende nye og lønnsomme beliggenheter.