Verver du en abonnent for Fiskaren, får du en uke på femstjernes hotell i Tyrkia. Avisen har skaffet seg ett tusen fem hundre plasser i solen for å bytte til seg nye lesere.

— Vi gjør det for å skape oppmerksomhet innen vår bransje, sier Per Håkon Stenhaug som er ansvarlig for abonnement og opplag i avisen.

- Regner du med å bli kvitt alle sydenturene?

— Det gjenstår å se.

Ikke desperat

Tidligere har avisen hatt vervekampanjer der premien har vært avslag på abonnementsprisen.

Fiskaren er blant de få som tar seg betalt for både papiravisen og for nettversjonen. Vil du ha en gratis sydentur, må du verve noen som vil abonnere på begge deler og betale 3567 kroner for tolv måneder. Det første året får vedkommende riktignok kraftig avslag og må ut med «bare» 2900. Kjenner du noen som er opptatt av fiskeri, må du kaste deg på telefonen.

Redaktøren mener kampanjen ikke er et uttrykk for desperasjon.

— Vi ser på dette som en gyllen mulighet til å fortelle om en avis som dekker et fantastisk spennende bransje, sier Øystein Hage som har sittet i redaktørstolen siden 1. juni.

Regn litt på det

Det går sakte nedover med papiravisen, slik det også gjør for andre. Men nettstedet mer enn oppveier for den nedgangen, forteller han.

Skal du ha med en partner til feriestedet i Alanya, må du verve to nye abonnenter. Og det går an å verve seg selv, men regn litt på det først.

Og forresten: Tyrkiaturen må foregå i oktober.