Lørdag kveld møtte Bergens Tidende Mona Berge og Bjørn Hosøy i en cabincruiser på Vågen. De var sammen ute med venner. Den hyggelige stunden ble dokumentert med smarttelefoner.

— Det blir mest bilder av at vi gjør noe hyggelig eller spesielt. Jeg har ingen problemer med å legge ut det, sier Mona Berge.

Tidligere på dagen treffer vi Natalie Skjelstad på Akvariet.

— Det er morsommere å få «likes» enn å få svar tilbake på en MMS. Derfor deler jeg bilder på Facebook og Instagram, forteller 17-åringen.

Klokken er 13, og det er tid for pingvinfôring. Mens Pinup og de andre pingvinene får mat, står Natalie Skjelstad og en rekke andre turister og knipser løs.

Selv om Hønefoss-jenten har speilreflekskamera hjemme, er kun Iphonen med til Akvariet i Bergen.

— Mobilen er så lett å ha med seg, sier hun.

567.000 Facebook-bilder

— Bilder er opplevelser folk elsker å dele på sosiale medier, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

Dette bekreftes av tall fra Facebook BT har fått tilgang til. I løpet av én måned laster nordmenn opp om lag 17 millioner bilder på Facebook. Det gir et snitt på 567.000 bilder hver eneste dag.

Sannsynligvis er aktiviteten enda høyere nå om sommeren, når folk kan legge ut bilder av eksotiske reisemål, deilige sandstrender, og ikke minst klassikeren: Et halvfullt hvitvinsglass i solnedgang.

Deler livet i bilder

Natalie Skjelstad forteller at de få gangene hun skal sende bilder, bruker hun ikke MMS, men en mobilapplikasjon som gjør at hun kan sende gratis.

Hun laster opp bilder på Facebook om lag én gang i uken. På Instagram laster hun imidlertid opp bilder tre-fire ganger om dagen. Her kan hvem som helst følge livet hennes i bilder.

Bildedeling er blitt stor forretning. Tidligere i år bød Facebook en milliard dollar, rundt seks milliarder kroner for nettopp Instagram, et selskap som da hadde 13 ansatte.

Om sommeren deler både Skjelstad og vennene langt flere bilder gjennom sosiale medier.

— Det er morsomt å ta bilder og dele. Da ser vennene hva du gjør på i ferien, og de får også et inntrykk av hvordan det ser ut der du er, sier hun.

- En flopp

Mens Facebook og bildedelingsplattformer som Instagram opplever en kraftig vekst i bildeopplastninger, har bruken av tradisjonelle bildemeldinger (MMS) fra mobil til mobil stagnert.

Antall MMS-meldinger i det norske telemarkedet var omtrent uforandret fra 2010 til 2011, til tross for innføringen av nye mobiler med langt bedre kameraer enn tidligere.

Markedsdirektør Jarle Alvær beskriver MMS som en «flopp» for mobilselskapene.

— MMS er den tjenesten som blir benyttet minst av norske mobilbrukere. Våre kunder sender mindre enn to MMS i måneden.

Markedsdirektøren ser flere årsaker til den sviktende interessen.

— Utgangsprisen på MMS var over fem kroner pr. melding da tjenesten ble introdusert, og prisen har vært for høy sammenlignet med SMS. Samtidig har Facebook gjort det enda vanskeligere, fordi bilder er noe vi alle gjerne vil dele med flere, som venner, familie og kolleger. MMS har lite å stille opp med i dette delesamfunnet, sier Alvær.

Skifte i 2008

Da Netcom innførte MMS i mars 2003, håpet selskapet på store inntekter.

— I 1999 opplevde vi en økning i antall SMS-er på 200 prosent i løpet av ett år. Det gjorde at forventningene til MMS var enorme, forteller pressekontakt Anders Bigseth i Netcom.

Innføringen av kameratelefoner førte også til en god vekst i bildemeldinger frem til 2008.

— Da kom det et sceneskifte. Vi innførte Iphonen, telefonen som revolusjonerte en hel industri og som innførte smarttelefon-kategorien. iPhones unike brukergrensesnitt lot deg enkelt dele bilder på andre måter enn via MMS, blant annet gjennom opplasting til Facebook, forteller Bigseth.

I dag sender Netcom-kunder i snitt tre MMS-er i måneden. Bigseth tror likevel det er et marked for MMS.

— Det kan tenkes at man bruker MMS for å dele mer personlige bilder som ikke egner seg i det offentlige rom, mens man deler andre bilder på Facebook.

Også Telenor merker MMS-nedturen:

— Omsetningsmessig har MMS hatt en betydelig reduksjon de siste årene, sier informasjonssjef Anders Krokan, som forteller at deres familieabonnement nå inkluderer fri MMS-bruk.

PINUPMODELL: Natalie Skjelstad tar bilde av pingvinen Pinup og deler det med sine venner. Facebook har sparket beina under MMS som inntektskilde for mobilselskapene.
LISE TURØY CHRISTIANSEN