Cathrine Heienberg er blitt Bergens mest innbringende blogger. Hun tjente i fjor litt under 600.000 kroner på bloggvirksomheten.

— Det er blitt fulltidsjobben. Slik har det egentlig vært siden et halvt år etter at jeg startet å blogge, forteller Heienberg, som i høst begynte å studere markedsføring ved siden av bloggingen.

Det hun tjener penger på er annonser av ulike slag.

— Jeg samarbeider med Bonnier. De har et eget team som sørger for annonser. Det kan være samarbeid med bedrifter, eller eksempelvis at jeg linker til produkter, sier hun.Rundt 20.000 unike lesere klikker seg inn på bloggen hver uke. Bloggen er blitt så stor at Heienberg trenger revisorhjelp i driften. At den skulle bli levebrødet, var ikke noe Heienberg forestilte seg når hun begynte.

— Det opplevdes litt sykt da det gikk opp for meg, sier hun.

- Ser på oss som venninner

Heienberg er ikke den eneste bloggeren fra Bergen som tjener nok til å leve av virksomheten.

Ulrikke Lund, som har flyttet til Oslo, dro inn drøyt 400.000 kroner i fjor. Lund og Heienberg er gode venninner. Begge to samarbeider med Bonnier.

— Det er ikke så overraskende at vi ligger på toppen. Jeg tror vi har de største bloggene av de som er fra Bergen, sier Heienberg.

Slik ser listen ut over de mest innbringende bloggerne fra Bergen:

Navn Fødselsår Inntekt Formue Skatt
Cathrine Heienberg 1990 579.761 90.811 219.271
Ulrikke Lund 1989 418.223 0 147.194
Elise Bahia Astrid Gabrielsen 1989 211.972 0 74.717
Irina Lakicevic 1988 206.539 0 74.100
Eirin Espelid Kristiansen 1994 201.412 0 67.071
Rene Kleveland 1987 170.000 0 70.395
Julia Nyland Ørsahl 1993 48.449 0 8.515

— Hvorfor tror du det er blitt marked for å leve av å blogge?

— Jeg tror leserne ofte kan relatere seg til de som blogger. Det er ikke som å lese oppdateringer fra en utilgjengelig Hollywoodkjendis. Vi er vanlige jenter vi bloggere også, som leserne. Jeg har mange ganger hørt at lesere ser på bloggere som venninnen sin. Om jeg anbefaler noe er det lavere terskel for dem å prøve et produkt, siden de føler de har fått råd fra en venninne, forklarer hun.

Takker nei til flere tilbud

Bedrifter betaler ofte bloggere for å promotere produkter. Heienberg sier imidlertid at hun aldri ville anbefalt leserne et produkt hun ikke kan stå for selv.

— Det er mange som vil samarbeide som jeg takker nei til. Jeg anbefaler kun produkt som jeg virkelig mener er bra, sier hun.

Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea synes det bør sees på som et faresignal at bloggere tjener mye penger.

— Vi, og spesielt unge, handler stadig mer på nett. Blogginnlegg hvor en blogger snakker varmt om et produkt, fordi hun eller han får betalt for det, er potensielt farlige. Det er skummelt fordi kjøpet bare er et klikk unna. Man klikker på en lenke – så kommer man rett fra bloggen så til handlekurven i en nettbutikk. Slik kan man lett gjøre impulskjøp, og bruke unødvendig med penger, sier Reitan til VG.

— Jeg føler ikke det er bloggeres ansvar om folk bruker penger de ikke har. Leserne hadde nok kjøpt et lignende produkt uansett, men ser det på vår blogg og stoler på oss. Jeg føler at vi kan være opinionsledere i noen bransjer, men de fleste bloggerne jeg kjenner til går god for produktene vi anbefaler, sier Heienberg.