— Det var en i går som mente jeg hadde vært litt ufin, men han kommer nok ikke til å klage igjen, sier Eivind Sverdrup etter å ha avslørt nok en forsikringssvindel.

Vi er i Gjensidige-gården i Sandviken i Bergen. Her kommer det inn flere hundre skademeldinger hver dag. Opptil ti prosent av dem kan være forsøk på svindel, ifølge selskapet.

500 millioner i året

I fjor ble det avslørt svindel for en halv milliard. Det viser svikrapporten som er utarbeidet av Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Ifølge kommunikasjonssjef Stine Neverdal kan mørketallene være store.

Tapene på svindel må de ærlige kundene dekke inn.

For 25 år siden hadde selskapet én utreder i Norge, og han var lenge alene på avdelingen. Nå jobber 17 personer på heltid med å avdekke forsikringssvindel . Tre av dem sitter i Bergen.I tillegg er sentralbordet og en egen kontrollgruppe drillet i å stille de rette spørsmålene, og aktivt bruke aviser, søkemotorer og sosiale medier når de får mistanke om uærlig spill.

Lensmannskontoret

Eivind Sverdrup har 11 års fartstid fra politiet. Kollegaen Tore Sætrum har 17.

De kaller det «et lite lensmannskontor». I år setter tremannsteamet rekord i antall fullførte saker. Hver av dem tar rundt 30 svindlere i 2012.

For de to etterforskerne er jobben mer enn en jobb. De reiser mye, og holder foredrag på skoler.— Det blir mye overtid, og jeg har like mange saker i Sulitjelma som i Bergen, sier Eivind Sverdrup.

Rekorden kan også skyldes lavere forsikringsmoral. En fersk undersøkelse fra Gjensidige viser at andelen unge som syntes det er greit å plusse litt ekstra på forsikring, er den høyeste på ti år.

Samtidig mener stadig færre i Hordaland at svindel ikke kan godtas. Undersøkelsen viser at nesten en tredjedel av unge nordmenn syntes det er greit å snyte på forsikringen.

— Mange unge skjønner ikke hvor alvorlig dette er. De kan bli utestengt fra jobber, kan bli nektet innreise i enkelte land og bli politianmeldt, sier informasjonssjef Arne Voll (se mer i faktaboks til høyre) i Gjensidige.

100 kunder anmeldt

I Hordaland ble nesten 100 kunder utredet med en mistanke om forsikringssvindel i 2011 og 15,5 millioner kroner holdt tilbake.

Bil er på svindeltoppen når det gjelder antall saker, melder bransjeorganisasjonen FNO. De siste ti årene har mellom 40 og 50 prosent av de avslørte skadeforsikringssakene vært relatert til bil.

— Men det letteste området hvis du skal svindle oss, er reise. Det også det letteste å bli tatt på, sier Tore Sætrum.

Det letteste området hvis du skal svindle oss, er reise. Det også det letteste å bli tatt på. Tore Sætrum

Uten kvitteringer og med krav som overgår de fysiske lovene - etterforskerne sjekker gjerne om det faktisk er mulig å fylle vesker og kofferter med det kundene krever - ligger du dårlig an.

— Vi kunne hatt store muligheter til å øke kontrollen, men det er en avveining hvor mye penger man skal bruke og hvor mye overvåkning vi ønsker. Vi forutsetter at kundene er ærlige, sier han.

Tok bestemor

Eivind Sverdrup har avslørt alt fra bestemødre til direktører.

— For et år siden var det en bestemor som fikk ødelagt komfyren, så kjøleskapet, vaskemaskinen og TV-en i rask rekkefølge. Jeg ringte og spurte hvor hun hadde kjøpt varene. Til slutt innrømmet hun at hun var i pengetrøbbel, sier han.

Den eldre kvinnen betalte tilbake over 20.000 kroner via avbetaling og slapp politianmeldelse.

Det er unntaket. Svindelsaker blir automatisk anmeldt, og Gjensidige sier at de føler at politiet prioriterer deres saker.

— Jeg trodde jeg skulle treffe igjen mange kriminelle jeg kjente fra politiet, men slik er det ikke. Jeg blir ikke overrasket lenger. Mange handler på impuls og tenker seg ikke, sier kollega Sætrum.

— Det var en annen som hadde 13 skadesaker i 2011. Da ringer bjellene. Man merker vel at det går greit en gang eller to, og så baller det på seg. Ser vi flere saker på kort tid, undersøker vi gjerne litt nærmere, sier han.

«Da ble det stille»

Ina Kristiansen er saksbehandler i den såkalte kontrollgruppen. Spørsmålene du får når du ringer, er ikke tilfeldig valgt.

Når sentralbordet fatter mistanke, kobler de inn kontrollgruppen, som igjen kontakter utrederne, altså Sætrum og Sverdrup.

— Vi må gjerne i løpet av sekunder ane at det er noe muffens. Jeg fikk for eksempel en oppringing om en trafikkulykke, og en ung mann sa at den dyre telefonen hans var knust. Jeg spurte hvilken telefon han ringte fra. Da ble det stille, sier Kristiansen.

Tips? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

KONTROLLØR: Ina Kristiansen er en hyggelig dame, men når hun setter i gang med søk på sosiale medier, Google og sjekker aviser eller stiller spørsmål på telefon, kan resultatet bli alt annet enn hyggelig. - Hvis du lyver om bagateller, er det gjerne noe mer der, sier Kristiansen. Her i samtale med utreder Eivind Sverdrup.
YLVA SEIFF BERGE
LETT SAK: Hvis du skal lure erfarne etterforskere, må du være litt smartere enn dette. Gjensidige fastslo at ut fra skadene på døren at innbruddet var fingert. Huseier hadde glemt å skru av vannet, noe som førte til store skader. Han hevdet i stedet at noen hadde brutt seg inn og skrudd på kranene.
GJENSIDIGE