Les også:

Det norske mobilmarkedet er dominert av Telenor og NetCom som til sammen har ca. 70 prosent av markedet. Tidligere priskriger har i begrenset grad rokket ved de to netteiernes sterke stilling. Men en massiv overgang til lavt prisede fastprisprodukter utgjør en stor trussel også for NetCom og Telenor, mener Arild Nysæther i Fondsfinans.

— Telenors lønnsomhet i mobilmarkedet vil falle drastisk dersom de lave fastprisene setter seg. Vi har justert ned resultatforventningene til Telenor i Norge de to neste årene med 12-13 prosent og det er en risiko for at fallet i lønnsomhet blir betydelig større, sier Nysæther.

Bedrifter vil bytte

Han mener at også det lukrative bedriftsmarkedet som NetCom og Telenor dominerer, vil bli påvirket.

- Med det samme forbruket som er inkludert i de nye fastprisabonnementene, vil et månedsabonnement på Telenor Bedrift eller Bedrift Proff fort koste 2000 kroner i måneden. Jeg tror ikke bedrifter vil akseptere og betale opp mot ti ganger mer enn privatkunder for en mobilbruk som dekker de fleste ansattes behov, avslutter Nysæther.

Telenor ønsker ikke kommentere saken overfor Aftenposten. Men Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge, avslører at priskrigen blir et tema når selskapet 8. februar legger frem tall for fjerde kvartal i 2010. «Henvendelsen griper rett inn i budskap knyttet til neste kvartalspresentasjon», skriver Krokan i en sms.