I en stor industrihall i enden av næringsparken på Straume ligger rør stablet for flere titalls millioner kroner. Lagerarbeiderne Geir Christensen og Ståle Skorpholm kikker over leveransene som snart skal eksporteres til et verft i Sør-Korea. Litt bortenfor står Gert Christian Strindberg og ser på varebeholdningen. Han er administrerende direktør i Norwegian Piping, som på kort tid er blitt blant de største i landet på å levere rør til olje- og gassindustrien.

Jeg tenkte at jeg har 25 år igjen av arbeidslivet mitt, dette gidder jeg ikke. Så jeg sa opp.
Gert Chr. Strindberg, Norwegian Piping

- Å starte for oss selv var en emosjonell avgjørelse, forteller Strindberg.

I 2004 jobbet han som sjef for olje- og gassdivisjonen til Bergen Rørhandel, når selskapet ble solgt til svenske Ahlsell. Svenskene ønsket å styre driften fra Stavanger, men det ville ikke Strindberg ta del i.

RIK PÅ RØR: Gert Christian Strindberg og Norwegian Piping har på ti år blitt store på å selge rør til alle typer industri. I år regner selskapet med å passere 400 millioner kroner i omsetning.
JAN M. LILLEBØ

- Jeg tenkte at jeg har 25 år igjen av arbeidslivet mitt, dette gidder jeg ikke. Så jeg sa opp. I løpet av få dager var vi fire tidligere kolleger som alle tenkte det samme. Vi bestemte oss for å starte Norwegian Piping, forteller han.

- Forferdelig timing

De første ukene jobbet de fra kjøkkenbenken hjemme hos Strindberg, men fikk raskt tak i lokaler i Fyllingsdalen. Etter hvert kom det flere avhoppere fra Bergen Rørhandel som ville bli med.

- Det var veldig gøy de første årene og vi måtte utnytte kontaktnettet vårt fullt ut. Vi hadde suksess i starten og omsatte for 48 millioner kroner det første året. Vi jobbet dag og natt. Det var en spennende tid, sier Strindberg.

Fremtiden så lys ut. Selskapet investerte etter hvert 60 millioner i nye lokaler og lagervarer på Sotra. Så kom finanskrisen.

- Det ble mange tøffe tak. Alle måtte ned i lønn, men vi unngikk å nedbemanne. Vi merket finanskrisen på etterspørselen etter produktene våre. Timingen på investeringen i nye lokaler var forferdelig, forteller han.

Krever kapital

Å drive i bransjen til Norwegian Piping krever mye kapital. Spesielt når det må ligge varer for flere millioner kroner på lageret, slik at potensielle ordre kan leveres raskest mulig. I finanskrisen strammet bankene til. Norwegian Piping kom seg gjennom med flere emisjoner - de utvidet aksjebeholdningen og fikk inn frisk kapital.

- Vi begynte tidlig å se etter markeder utenfor Norge. Eksporten reddet oss i finanskrisen. Nå kommer rundt 80 prosent av omsetningen vår fra eksport, sier Strindberg,

Norwegian Piping leverte i Iran frem til FN-sanksjoner satte en stopper for det i 2010. De fikk til ordre fra verft i Sør-Korea og rammeavtaler med norske aktører. Men i Brasil lyktes de aldri.

Selskapet leverte over en tre års periode tilbud for over én milliard kroner til selskaper i landet, men fikk ikke en eneste ordre.

- Det var første gang vi ikke lyktes i et marked vi prøvde oss på. Jeg sitter med en følelse av at dersom en ikke gir konvo- lutter med kontanter til de riktige menneskene, så går det ikke. De som tildeler ordre i Brasil er godt betalt, men det vil vi ikke være med på, sier Strindberg.

Mange vil kjøpe

Inne på konferanserommet til Norwegian Piping begynner Strindberg å le når han tenker tilbake til de første årene i selskapet.

- Jeg lurer på hvordan vi turte å gjøre dette. Vi så bare muligheter, mens alle vi var i kontakt med for finansiering, bare tenkte risiko. Jeg tror vi har lyktes på grunn av kulturen vår. Vi er uredde og har en skikkelig stå på-vilje, forklarer han.

I august feirer de 10-årsjubileum. Underveis er det mange som har ønsket å kjøpe selskapet.

- Helt fra starten har folk banket på døren, både nasjonale og internasjonale aktører. Noen har det vært uaktuelt å selge til, andre har ikke villet betale det vi mener selskapet er verdt. Skal selskapet fortsette å vokse, må vi finne den rette partneren slik at vi trygger arbeidsplassene i mange år fremover.