Norske avislesere ofrer nå for alvor papiret til fordel for nettutgavene, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening, MBL. I dag la de frem lesertall for norske papir— og nettaviser.

— Det vi ser denne gangen, er for så vidt det vi har sett de siste årene: Papiravisene går samlet tilbake, mens de digitale plattformene vokser, sier Helge Holbæk-Hansen i MBL. Det som er spesielt, er imidlertid den kraftige veksten i avislesning på mobile plattformer. Stadig flere bruker mobiltelefon til å lese nyheter. Og endringene går raskere enn noen hadde trodd.

— I de siste to årene er det særlig mobilveksten som er sterk, sier Holbæk-Hansen.

På papir peker pilen nedover, og som før er det de tradisjonelle løssalgsavisene som taper mest: Landet største avis, VG har 771.000 lesere på alle utgavene unntatt søndagsavisen. Det er en nedgang på 106.000 fra i fjor. Prosentvis faller Dagbladet mest av de største: Ned 65.000 til 368.000, et fall på 15 prosent

Likevel finner Oslo-tabloiden grunn til å feire seg selv over to sider i dagens avis. Grunnen er veksten på nett: Der øker de med 8,9 prosent på nettutgaven. På mobilutgaven har de nesten doblet lesertallet, til 343.000. Dagbladet er ikke alene: Samtlige store, norske aviser øker betydelig på nett, og voldsomt på mobil.

— Dette gjør jo at mediehusene samlet sett beholder eller styrker sin markedsposisjon, sier Holbæk-Hansen.

Ikke alle taper på papir

BT taper ca. 7.000 lesere på papir, og har nå 236.000 lesere mandag-lørdag. Samtidig vinner bt.no 8.000 nye lesere, og er nå oppe i 207.000. BTs søndagsavis og BT-Magasinet øker også lesertallet fra i fjor.

Enkelte papiraviser går også opp i lesertall. En av dem er avisen Nordhordland.

— Positive tall er alltid hyggelig lesning, sier daglig leder og redaktør i Nordhordland, Randi Bjørlo. Avisen har nå 20.000 lesere, en oppgang på 17 prosent fra i fjor. Bjørlo planter imidlertid ikke hælene helt i taket av nyheten.

– Det er en tendens til at lesertallene kan svinge litt, avhengig av hvordan man måler dem. Vi legger større vekt på opplagsoppgangen vi hadde i februar, sier hun.

BA taper i begge ender

I motsatt ende av skalaen er Bergensavisen, som taper lesere både på papir og på nett. Totalt har avisen tapt 7.000 lesere av papirutgavene mandag-lørdag, og er nå nede i 75.000 lesere. På nett synker lesertallet fra 110.000 til 108.000. Eksperter tror avisbransjen vil endre seg kraftig i årene som kommer.

— Spørsmålet er bare hvor raskt det går, sier BI-forsker Erik Wilberg til avisen Klassekampen, en av få større aviser som har steget i lesertall på papir fra i fjor. Wilberg tror norske papiraviser kan være borte i 2025. Han spår også færre aviser, og mindre redaksjoner.

— Hvem som overlever, er avhengig av hvem som klarer å tilpasse seg, sier han.