Tidligere I sommer avbestilte rederiet et undervannskonstruksjonsskip som skulle ha vært levert i april i år fra Tebma Shipyard i India. Skipet kostet rundt 50 millioner dollar.

De to siste skipene som nå er kansellert er noe mindre, i prisklassen rundt 30 millioner dollar hver.

Administrerende direktør Mons S. Aase i DOF ASA opplyser at rederiet neppe kommer til å tape noe på kanselleringene.

— Vi har full anledning til å avbestille skip uten at verftene kan kreve erstatning så lenge leveringstiden overskrides med mer enn tre måneder. Det første skipet blir over ett år forsinket, og de to øvrige også minst like lenge, sier Aase.

— Hva med terminene som allerede er innbetalt til verftet?

Sikret av bankgarantier

  • Det er avgitt bankgarantier på samtlige terminer, sier Mons S. Aase.

Han opplyser at skipene ikke var bortleid for oppdrag.

— Vi kunne nok ha sikret dem beskjeftigelse til gode betingelser i det svært gode markedet vi har hatt, men da vi så for oss sterkt forsinkede leveringer fra verftet, våget vi ikke å leie skipene ut. Det ville ha tatt seg svært dårlig ut, sier Aase.

Siden skipene var usluttede har rederiet ifølge Aase ingen planer om å erstatte dem merd andre skip.

— Jeg sier ikke at vi ikke ønsker flere skip. Kommer vi over gode prosjekter eller skip for salg til riktige priser, vil vi selvfølgelig vurdere dette, sier Aase.

Flere bergensrederier bygger i India

Også andre rederier i bergensområdet har skip i ordre ved indiske verft. Det Seatrans-kontrollerte SeaCargo AS i Bergen bygger fire skip der. To dieseldrevne og to gassdrevne 6500 dødvekttonns roll-on/roll-off linjeskip, hvorav de to førstnevnte blir over to år forsinket i byggeprosessen. Skipene err planlagt for linjefart mellom Bergen/Vestlandet og Storbritannia/Kontinentet.

Rederiet har derfor måttet leie inn andre skip for denne trafikken. Det er foreløpig ingen planer om å avbestille dem, får bt.no opplyst.

I sommer bestilte et nystiftet forsyningsskipsrederi i Sigba-gruppen i Ber-gen (Sigfinn Bartz-Johannessen) to forsyningsskip til totalt 640 millioner kroner i India. Foruten Sigba-gruppen er finanskjendis Espen Galtung Døsvig og Hestness-familien med i prosjektet.

Hestness-familien ble søkkrike da de solgte rørhandelbedriftene Bergens Rørhandel og Stavanger Rørhandel.

Familien har også tidligere vært engasjert i shipping gjennom Otto Hestness Rederi AS i Bergen, et rederi som for en mannsalder siden blant annet eide et 1922-bygget trampskip på 4800 dødvekttonn i fart på Sørøst-Asia, MS «Mariko», opprinnelig MS «Anna Presthus».