Skipets kaptein Francesco Schettino er blitt stemplet som Italias mest forhatte mann.

Onsdag skrev La Repubblica at kapteinen i avhør har sagt at det var et uhell at han forlot det forliste fartøyet. Han skal ha sagt at han ikke forsøkte å flykte, men ble utsatt for et uhell da han hjalp til med å få satt en livbåt på vannet.

— Jeg ville ikke stikke av, men hjalp til med å låre en av livbåtene. Da snublet jeg, og plutselig lå jeg sammen med passasjerene nede i livbåten, skal Schettino ha forklart og sagt at han ikke greide å komme seg om bord i Costa Concordia igjen.

- Prøvde å ta seg tilbake til skipet

Italienske myndigheter har satt Schettino under etterforskning for uaktsomt drap, for å ha forårsaket et havari og for å ha forlatt skipet før det var ferdig evakuert. Etter et tre timer langt avhør onsdag fikk han reise hjem.

Tirsdag ble han satt i husarrest. Da gikk også et lydopptak, der kapteinen angivelig nekter å forlate en livbåt og gå tilbake til skipet, verden rundt.

Ifølge nyhetsbyrået AFP sa dommer Valeria Montesarchio, som ga kapteinen husarrest, på onsdag at det var sterke bevis mot kapteinens påstander om at han skal ha forsøkt å ta seg tilbake til det grunnstøtte skipet. Hun mente at Schettino ikke hadde gjort noe seriøst forsøk på å ta seg tilbake, heller ikke ”noe i nærheten av det” , etter å ha forlatt evakueringen. Hun bemerket at kapteinen at han sto og så på redningsoperasjonen på trygg avstand i flere timer.

Vanskelig arbeid

Letingen etter overlevende måte onsdag morgen klokken 08 avbrytes etter at vraket hadde beveget seg på skjæret utenfor øya Giglio på den italienske vestkysten, etter at de hadde lett etter overlevende hele natten.

— Instrumenter har indikert at skipet har beveget seg, og vi er i ferd med å vurdere om det har funnet et nytt hvilested som tillater å fortsette. For øyeblikket kan vi ikke engang gå i nærheten av det, sier Luca Cari, talsperson for letemannskapet.

- Vi har praktisk talt sjekket ferdig den delen av skipet som er over vann, sier Cari til nyhetsbyrået.

Håpet om å finne overlevende om bord i Costa Concordia er svært lite, skrev nyhetsbyrået Reuters.

Letingen etter overlevende og omkommende er både vanskelig og farlig om bord i vraket som ligger delvis over og delvis under vann.

— Sikten er veldig dårlig, i går kunne jeg ikke se min egen hånd når jeg holdt den opp foran ansiktet mitt. Jeg grep fatt i noe som drev forbi, og først da jeg fikk hodet over vann, så jeg at det var en damesko, forteller dykkeren Giuseppe Minciotti.

— Vi venter på at det skal bli laget flere åpninger i skroget, og så får vi se om sikten er bedre der, sier han.

Han og kollegene frykter ifølge nyhetsbyrået DPA at været i området skal forverre seg og at høy sjø skal gjøre letingen helt umulig.

Bergingseksperter er også bekymret for at drivstoff skal lekke ut fra vraket, gjøre sikten enda dårligere og forurense sjø og strender. De fortsetter forberedelsene til å pumpe om lag 2.400 tonn dieselolje ut fra tankene om bord i Costa Concordia.

Frykter at skipet skal synke

Italienske myndigheter har gått ut med en liste med navnene til 28 personer som fremdeles er savnet. Nå fryktes det at skipet skal skli av klippen det støtter seg til - og dermed synke ned til 70 meters dyp.

Det var ventet at eksperter snart skulle få klarsignal til å starte arbeidet med å pumpe ut drivstoff fra skipet, Costa Crociere har hyret det nederlandske selskapet Smit Salvage til å pumpe ut skipets 2.380 tonn med drivstoff. Selskapet har uttalt at de er klare til å starte operasjonen så snart letingen etter savnede er avsluttet og de får klarsignal fra lokale myndigheter. Det er stor fare for at skipet vil skli av klippen det støtter seg til, og synke ned til 70 meters dyp. Skipet har en stor rift i skroget, og italienske myndigheter frykter at store mengder olje skal lekke ut. En stor oljelekkasje vil true et av de mest pittoreske og verneverdige områdene av Middelhavet.