Det var mindre enn en tredel av det markedet hadde forventet, het det på København-avisen Børsens nettsider onsdag. Omsetningen kom opp i 12,9 milliarder kroner, et tall som var noenlunde i samsvar med forventningene.

En av årsakene til nedgangen var en avgiftsøkning på det viktige eksportmarkedet i Russland. Carlsberg greide å øke sin markedsandel i Russland en smule i løpet av årets tre første måneder, fra 36,8 til 37 prosent.

— I første kvartal, som tradisjonelt har vært svakt, leverte konsernet fortsatt solid vekst og solide resultater i Nord-Europa, Vest-Europa og Asia. Resultatet var som planlagt, og vi er på god vei til å innfri forventningene for 2012, sier konsernsjef Jørgen Buhl Rasmussen.

Økonomiske krisetider og dårlig vær nevnes blant årsakene til at overskuddet gikk ned i første kvartal.

Carlsberg er sponsor for fotball-EM i Polen og Ukraina i juni, og håper at ølsalget skal stige under dette arrangementet.

(©NTB)