Da Calvin Klein skulle lansere sin nye parfyme CK Shock i Danmark, valgte de, kanskje ikke overraskende, sjokkerende metoder.

Byrået bak reklamekampanjen, Citrus Media, bestemte seg likesågodt for å tagge parfymeseriens logo på gater rundt i København. Nå er de politianmeldt for hærverk.

Dyrt å fjerne

— Dette er absolutt ikke i orden, sier Søren Friis-Mikkelsen i byens miljøforvaltning, til avisen politiken.dk.

Han har nå gått løs på reklamen for å fjerne den fra byens gater, og estimerer at det vil koste 5000 kroner hver å fjerne dem.

Graffitien er plassert ut minst fem steder i byen.

Firmaet bak kampanjen mener de har sitt på det tørre og var ikke interessert i å betale regningen fra København by.

Derfor har Friis-Mikkelsen ifølge politiken.no nå politianmeldt selskapet for brudd på «ordensbekjentgjørelsen om offentlige veier, paragraf 102 og 113.»

Citrus Media hevder de ikke har gjort noeulovlig.

— Vihar brukt kritt for å påføre budskapet på asfalten, og på samme måte som lovenikke kriminaliserer barn for å tegne på asfalten, ser vi oss like for loven, vedå påføre asfalten et kommersielt budskap, med kritt, sier direktør Lean Milotil Aftenposten.no

- Uaktuelt i Norge

Engelschiøn Marwell Hauge AS, som representerer Calvin Kleins parfymer i Norge, har lite til overs for den danske markedsføringen.

— Det er drastisk å bruke tagging som markedsføring. Vi har ikke planer om noe lignende i Norge. Dersom vi velger utradisjonell markedsføring, vil det uansett skje innenfor lovens rammer, sier gruppesjef Charlotte Bakkeskau til Aftenposten.