— Det virker som om folk er villige til å betale hva som helst for å ha en ukomplisert hverdag. Våre sammenligninger viser at en normal bankkunde, med et normalt lån, fort kan spare 20.000–25.000 kroner i året ved å gå fra den dyreste til den billigste banken, sier Elisabeth Realfsen. Hun er daglig leder i Finansportalen, en offentlig nettjeneste som sammenligner priser på bank og forsikring.

Bare fem prosent av norske bankkunder fant seg en ny hovedbankforbindelse i fjor. Over 85 prosent svarer at det ikke er aktuelt å bytte bank. I tillegg kommer de som bruker informasjonen til å forhandle bedre betingelser i den banken de har.

Sjekker ikke

Du mistenker kanskje at du har en dyr bank, feil forsikringsselskap eller et for kostbart mobilabonnement. Men har du sjekket hva du kan spare ved å bytte? Det er nemlig de færreste som undersøker grundig før de bruker penger på lån og banktjenester. En undersøkelse i regi av Universitetet i Agder og Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) viser at bare hver fjerde bankkunde undersøker alternative tilbydere før han eller hun bestemmer seg.

— I mange tilfeller kjører vi langt for å spare noen hundrelapper på et eller annet butikktilbud, mens et par kvelder investert i å undersøke priser på banktjenester ville gitt langt høyere timebetaling, sier professor Ellen K. Nyhus ved Universitetet i Agder.

Hun får støtte av lederen for Finansportalen.no.

— Jeg tror folk overvurderer hvor vanskelig det er å bytte mellom banker. Dessuten tenker de for komplisert. Man kan jo beholde lønnskonto og daglige banktjenester i sin opprinnelige bank, låne penger i en annen, og plassere sparemidler i en tredje. Det krever veldig lite, og du unngår å måtte fornye kort og ulempene det medfører, fortsetter Elisabeth Realfsen.

Lite brukt portal

For å fremme konkurransen, har myndighetene de siste årene bygget ut servicen til de som vil orientere seg om hvor de kan finne de beste bank- og forsikringstilbudene. Det samme gjelder kraft- og telepriser. Forbrukerrådet står bak Finansportalen.no, som detaljert viser forskjellene på bank- og forsikringsprodukter. Den ble lansert i 2008. Finansnæringens egne undersøkelser viser at bare seks–syv prosent av bankkundene har brukt portalen, selv om undersøkelser fra Forbrukerrådet viser at rundt halvparten av oss kjenner til tjenesten.

— Finansportalen brukes for lite til at den får den ønskede effekten i form av en sterkere konkurranse i bankmarkedet, sier professor Nyhus, som understreker at portalen fungerer godt.

- Kronglete å bytte

Bruk av BankID gjør det lettere å bytte leverandør av finansielle tjenester, men Nyhus mener det fortsatt er for upraktisk å bytte bank.

— Det gjelder særlig bytte av kontonummer på lønnskonto. Det burde vært slik at man fikk kontonummeret med seg, sier Nyhus.

Finansdepartementet undersøkte i 2008 mulighetene for å ta med seg kontonummeret ved bankbytte, men konkluderte med at dette ble for kostbart i forhold til gevinsten.

Mer mobil og strøm

Ifølge Forbrukerrådets undersøkelser i 2011 er norske forbrukere litt mer opptatt av å sjekke priser på strøm og mobilabonnement. Det er også langt flere som bytter forsikringsselskap enn bank. Dette trass i at det som regel er langt mer å spare ved å bytte fra et dyrt til et billig boliglån. I vårt eksempel fra Finansportalen utgjør prisforskjellen på det dyreste og billigste boliglånet nesten 15.000 kroner årlig, regnet ut fra et lån på to millioner kroner.

Styrt av følelser

Og selv om vi vet at vi betaler unødig mye, lar vi oss styre av følelser. Følelser som ifølge Realfsen i stor grad er ubegrunnet.

— De lojale bankkundene fremhever ofte at kunderådgiveren deres er så vennlig og flink at de ikke vil bytte bank av den grunn. Jeg tolker dette som at de underforstått mener at kundebehandlerne i en annen bank ikke kan være like vennlige. Slike resonnement holder jo ikke. Dyktige kundebehandlere vil du finne i alle banker, sier Elisabeth Realfsen.

bank2.jpg
bank3.jpg