Nye Strømmen storsenter åpner 25. oktober med 86 helt nye butikker. Til sammen skal 200 butikker og serveringssteder dele 68.000 kvadratmeter butikkgulv.

Målt i antall butikker blir Strømmen storsenter dermed Norges største. Sandvika storsenter, som er størst i dag, har 195 butikker.

Senterleder Per Kristian Trøen sier at senteret satser på å tilby kundene en urban og kontinental shoppingopplevelse.

– Vi skal kombinere lokale kremmere innen mote, sport og interiør, med regionale, nasjonale og internasjonale aktører. Til sammen blir det en veldig interessant miks, sier han.

Europeiske kjederBlant eksemplene på nye, utenlandske butikker, nevner Trøen den engelske giganten Superdry og den svenske motekjeden Bommerang.

Samtidig som mange nye kommer til, er en rekke av de allerede etablerte butikkene på Strømmen nå under oppussing.

– Mange får et internasjonalt touch , samtidig som hele området blir mer urbant. Nordmenn reiser mye, og vi ønsker å gi kundene noe av den samme opplevelsen som de får i utlandet.

– Et lite stykke London på Strømmen?

– Det er kanskje å ta i, men for eksempel den tyske motekjeden New Yorker, som i dag ikke finnes i Norge, åpner på Strømmen. Det er et storbykonsept som mange etterspør, sier Trøen.

Velkjente Oslo-aktører

I tillegg jobber Strømmen med å tilby utradisjonelle serveringssteder. Blant annet har Umoe-gruppen utviklet et asiatisk crossover -konsept for senteret. Baker Hansen og Oliviers & Co åpner sine første utsalg på denne siden av Oslo, mens Ben & Jerry’s skal servere is.

– Samtidig er det viktig ikke å glemme de vanlige kjøpesenterkjedene. Det er miksen av det tradisjonelle og det utradisjonelle som skal skape dynamikk, sier Trøen.

Tar opp kampen med svenskehandelen

Olav Thon, som eier senteret, ønsker at Strømmen storsenter får samme posisjon i Oslo nord som Sandvika storsenter har i Oslo sør og vest.

– Strømmen skal bli en shoppingdestinasjon for folk i Oslo nord og på Romerike, i tillegg til at vi må stoppe handelslekkasjen fra Romerike mot Oslo. Samtidig er det viktig å kunne tilby en større opplevelse enn det man får når man reiser til Sverige for å shoppe. Å dra til Sverige er billig, men for mange er det også en tur, en opplevelse. Vi ønsker at den turen like godt kan tas til Strømmen, sier Trøen.