På fylkestinget for snart ett år siden lovet fylkesrådmann Paul M. Nilsen at det skulle bli enklere å få tak i kollektivbilletter i Bergen.

- Det blir billettsalg i kiosker og butikker, og det skal bli mulig å fylle på skysskortene på internett, sa han.

Usikre på løsning

Nå sier han dette:

- Arbeidet med å få til billettsalg i kiosker og butikker er foreløpig stilt i bero. Vi har ikke klart å få på plass det som skal til for å sette en slik ordning ut i livet. Vi er heller ikke sikre på hvordan vi kan løse dette, sier Nilsen.

Bøygen skal være valideringen av billetten. Den er nemlig bare gyldig i 90 minutter etter at den er kjøpt, og må derfor brukes på buss eller bybane maksimum halvannen time senere.

I flere år har det vært mulig å kjøpe reiseprodukter i kiosk og butikk på Stord, i Haugesund og i det siste også på Voss.

- Erfaringen viser at løsningen derfra ikke er egnet for bruk i stor skala, sier Lasse Nordgulen i Skyss, prosjektleder for billettsalg.

- Et vesentlig hinder som vi nå står overfor, er at en ny, tenkt løsning krever tekniske endringer i forhold til billettsystemets opprinnelige spesifikasjon, fortsetter Nordgulen.

Såre enkelt i Oslo

Tyske Atron skal i løpet av høsten sluttføre sin leveranse etter de gjeldende spesifikasjonene. Deretter skal Skyss godkjenne arbeidet.

- Det medfører at arbeidet vårt med kiosk/butikk-løsning for billettsalg ikke kommer videre før dette er skjedd, sier Nordgulen.

I Oslo er systemet enklere. I kiosken får du en billett som stemples når du stiger på bussen eller T-banen, uavhengig av hvor lang tid i forveien billetten er kjøpt. Billetten kan tas i bruk flere dager etter at den er kjøpt.

Stefan Abrahamson tar T-banen mellom hjem og jobb hver eneste dag i Oslo, og er en flittig bruker av Flexus-systemet.

- Det hadde jo vært bra for bergenserne å ha samme systemet som her, sier Abrahamson.

En million i måneden

Han er godt fornøyd med å fornye kortet rett ved der trikk, buss og T-bane går. Nå lader han månedskortet sitt hos Narvesen på Stortorvet i Oslo. Det koster ham 590 kroner og et par minutter.

- Vi selger veldig mange billetter til kollektivtransport her, bekrefter eier av Narvesen på Stortorvet, Mohammad Ilyas.

- Vanlig varesalg gir en omsetning på 600.000 kroner i måneden. Bare billettene gir en omsetning på én million kroner hver måned. Det er altså størstedelen av omsetningen vår, sier han.

Hordaland fylkeskommune og Skyss hadde i fjor store innkjøringsproblemer med billettsystemet som ble kjøpt inn fra den tyske leverandøren Atron. Leveringen ble forsinket, og bød på flere utfordringer. Noen av dem er løst, men langt fra alle. Både passasjerer og sjåfører slet med å håndtere og lære seg det nye systemet. Under innkjøringen førte dette til bussforsinkelser en rekke steder.

- Vi har gjort en del feil underveis. Den ene var å velge en såpass liten leverandør, vedgikk fylkesrådmann Paul M. Nilsen på fylkestingsmøtet i oktober i fjor.

- Jeg vet ikke om vi kan legge skylden på tyskerne for at vi ikke har funnet en løsning for salg av billetter i kiosker og butikker, sier Nilsen i dag.

- Hvorfor får de dette til i Oslo?

—  Der har de et enklere system med mindre elektronikk.

Fra dag én har de reisende etterlyst muligheter til å fylle på skysskortene over internett.

- En slik løsning håper vi å få på plass i høst, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen.

Si din mening i kommentarfeltet under!