I 2008 tok BT turen langs bybanetraseen, som den gang var en eneste stor byggeplass. Blant de næringsdrivende var frustrasjonen stor. Anleggsarbeidet stengte kundene ute, og omsetningen falt som en stein.

Nå, tre år etter, besøker vi de samme adressene igjen. Hele syv av 16 bedrifter har enten lagt ned eller flyttet, mens andre klarer seg bedre enn før.Konkurser og nedleggelser har likevel ikke tatt motet fra andre næringsdrivende. Flere av de adressene er overtatt av nye, optimistiske bedrifter.

Få opplever vekst

Hovedinntrykket er at Bybanen ikke har ført til flere kunder, men de fleste gjenværende er tilbake på nivået før byggingen.

Flisekompaniet holdt for tre år siden til i Bjørnsons gate, men så seg nødt til å flytte bort fra traseen.

— Vi måtte det, for kundene kom ikke til med bil. Siden den gang har vi hatt en veldig god vekst, sier daglig leder Ronny Arnesen

Auto-Teile på Danmarks plass slet også tungt for tre år siden. Eier Atle Sørensen forteller at bedriften tapte millionbeløp i byggeperioden.

— Nå er det innkjøringsmuligheter igjen, og vi er tilbake på nivået vi lå på før anleggsarbeidet, sier Sørensen.

7 av 16 er borte

Andre har ikke vært like heldige.

— Bybanen tok vekk hele grunnlaget for oss, og etter det gikk det bare én vei, sier Mette Førde Sørsdal, tidligere daglig leder for Mix Forum Kino.

Utbyggingen førte til at videobutikken sto uten tilgjengelig parkeringsplasser. I fjor la butikken ned.

Også Bien's Blomster på Minde led en lignende skjebne.

— Da byggingen startet, gikk det nedover, blant annet fordi man ikke kom til med biler. Det ble ikke bedre da byggingen var ferdig, sier Laila Andvik. I fjor var det slutt.

Traseen har gjort at biltrafikken flere steder er blitt lagt om, med det resultat at noen kunder ikke lenger vet hvor de skal kjøre.

Både på Danmarks plass og Minde må bedriftene stadig vekk forklare kundene hvor de skal kjøre. Forvirringen har ført til at mange bilister har sluttet å ta turen.

Bien-eier Gard Haugland er åpen for at Bybanen kan ha gjort stedet mer tilgjengelig, men legger til:

— Det ville vært flere blide småbedrifter langs traseen om bybanekontoret og kommunen hadde gjort en bedre informasjonsjobb. Det er viktig at de ikke gjør den feilen igjen når traseen skal utvides.

Han forteller at det var en stor belastning å bekymre seg for økonomiproblemene som bybanegravingen medførte.

— Det ga oss store problemer i halvannet år, og vi tapte kanskje 1-1,5 millioner på det, sier Haugland.

Han mener kommunen gjorde slett arbeid da banen ble bygget, og til tider var arrogante overfor butikkene som ble berørt.

Flere av de næringsdrivende kommer med lignende kritikk.

— Informasjon? Det var ingen informasjon, sier Atle Sørensen i Auto-Teile.

Godt fornøyd med jobben

Informasjonsrådgiver Rune Jenssen ved bybanekontoret føler de gjorde en god jobb.

— Det var ikke informasjon som manglet, men kunder. Vi kunne ikke informere dem ut av problemer, sier han, men legger til at han har sympati med dem som mistet kundene.

Jenssen mener offentlige utbygginger er et vanskelig dilemma, og at de treffer urettferdig.

— Men samfunnet hadde bestemt å bygge Bybanen. Da kunne vi ikke trylle banen frem uten å stenge veiene, sier han.

Jenssen tror likevel at man har gjort seg erfaringer som vil komme til nytte når banen skal utvides.

I søndags-BT kan du lese flere historier fra bybanetraséen. Du kan også si din !mening under!