— Det er en sammensatt vurdering. Vi synes ikke saken er så veldig enkel, men vårt utgangspunkt er at en bybane må betjene Bergen sentrum på en god måte, sier adm.dir. Paul M. Nilsen i Bybanen AS.

- Rett på Åsane senter

Det betyr at Bybanen AS går inn for bane over Bryggen, videre langs Sjøgaten gjennom Sandviken, tunnel til NHH og tunnel videre til Eidsvåg. Fra Eidsvåg går banen langs motorveien med stopp ved Tertneskrysset, videre til dagens bussterminal og gjennom Åsane senter. Siste strekket er en tunnel under nytt kryss ved Nyborg før reisen avsluttes med en kort tunnel til Vågsbotn.

— Vi har lagt opp til en trasé som går rett på Åsane senter, det er en forholdsvis rask trasé.

Ingen utømmelig kilde

Andre viktige vurderinger har vært kostnadene til investering og drift.

— Det er ingen utømmelig kilde for utbygging av Bybanen. Å betale en milliard ekstra for tunnel, og samtidig betjene sentrum på en dårlig måte, synes vi er problematisk. Dessuten vil en tunnel lage lite pene sår i sentrum, det har vi ikke lyst til skal hefte ved Bybanen.

Nilsen ser motargumentene – at traseen over Bryggen tar lengre tid, og at risikoen for at Bryggen som kulturminne forringes.

Til Vågsbotn med én gang

— Riksantikvaren vurderer bare det ene elementet, vi må vurdere flere. Det er et spørsmål om hvordan vi skal bruke de kollektivpengene vi har, sier han til Riksantikvarens motstand mot bane over Bryggen.

Bybanen AS synes det er viktig at banen bygges helt frem til Vågsbotn med én gang. For når Eikåstunnelen kommer om et par år, kan Vågsbotn bli et byttepunkt mellom buss og bane. Her kan også lages innfartsparkering og depot for Bybanen.

— Konsekvensvurderingen har sett lite på de ytterste delene av traseen, men det bør vurderes, sier Paul M. Nilsen i Bybanen AS.