Mens regnet øser ned, gnir handelsstanden seg i hendene. Aften tok en ringerunde til ulike butikker, institusjoner og andre fritidstilbud for å kartlegge hvor Oslo-folk legger igjen pengene sine når gråværet slår til.

Juni måned var søkkvåt og hutrende kald. 20 regnværsdager og den laveste snittemperaturen etter årtusenskiftet, er ikke mye å rope hurra for. Med mindre du kan tjene penger på elendigheten. Og det er det flere som gjør .

Løper til butikken

Vi selger mellom 50 og 100 paraplyer om dagen, og må fylle på daglig , sier butikkmedarbeider Elisabeth Heltberg hos Morris i Storgata. Like ved inngangsdøren står en kasse fylt opp til randen av billige standardparaplyer. Bak der igjen er de mer fasjonable variantene linet opp.

Oslo City og Paleet bekrefter trenden: Når gråværsskyene samler seg over hovedstaden, strømmer folk til sentrene. Ved skybrudd fylles butikkene opp av folk som søker ly for regnet.

18 grader og overskyet er shoppingvæ r, bekrefter Øystein Aurlien, senterleder ved Paleet.

Senteret hadde en vekst på over 7 prosent totalt for juni sammenlignet med juni i fjor. Klær alene hadde en vekst på over 13 prosent.

Tynt i Saras Telt

Men det er også noen som lider på grunn av været. Ved Frognerbadet er besøkstallene nesten halvert sammenlignet med juni i fjor.

I juni 2011 hadde vi et besøk på 27 560, mens i juni 2012 har vi kun hatt 15535 badegjester , bekrefter Odd Olav Bratteberg i Bymiljøetaten.

Også uteserveringene sliter. Ved Saras Telt på Studenterlunden har de øltørste gjestene uteblitt.

Vi har hatt ekstremt mye færre folk enn vi forventer. Folk tør ikke gå ut. Når det slutter å regne, så starter det igjen like etterpå , sier daglig leder André Sæther.

Hadde vi hatt sol og opphold, ville det vært mye bedre , slår han fast.

Akkurat det er nok folk flest helt enige med ham i.

Oslo er ikke best

Selv om regnværet i hovedstaden får omsetningstallene til å stige, og butikkene i Oslo selger mer enn ventet, er faktisk handelen dårligere i Oslo enn i mange andre byer.

- Det er en litt tabloid fremstilling, men forklaringen er trolig det at Oslo-folk drar til Sørlandet for å handle om sommeren. Det kommer jo turister til Oslo om sommeren også, men tallene kan tyde på at det reiser flere ut av byen enn det kommer turister hit, forteller Harald Andersen, direktør i bransjeorganisasjonen Virke.

Men mindre handel eller ei - på grunn av at Oslo tross alt er en storby kommer de som er igjen i Oslo til å svi av et langt høyere beløp enn de som befinner seg i andre fylker.

I juli og august kommer folk i Oslo til å shoppe for 8,5 milliarder kroner, lyder prognosen fra Virke.

— Også i fjor var juli og august 2-3 ganger våtere enn normalt, noe som trolig er hovedårsaken til at folk la igjen flere penger i kjøpesentre istenden for å gjøre andre fritidsaktiviteter, forteller Andersen.

Værsyke Oslo

Slik oppsummerer noen utvalgte i Oslos næringsliv sommeren så langt:

Grand Café og Etoile Bar Bra omsetning i juni sammenlignet med fjoråret. Folk trekker inn på kafeen, når det er dårlig vær.

Fyret Mat & Drikke Uteserveringen har vært godt besøkt hele juni. Så lenge folk får sitte under tak, er de fornøyd.

St. Hanshaugen Parkservering Det dårlige været har lagt en demper på folk som nyter utepils. Ble reddet av EM på storskjerm i juni.

Den Norske Opera & Ballett Sommeren har vært som forventet så langt, både hva gjelder antall turister og besøk til forestillinger. Er lite påvirket av vær.

Frognerbadet Besøkstallet for juni er nesten halvert sammenlignet med fjoråret. Skyldes dårlig vær.

Much-museet Har opplevd kraftig besøksvekst i sommer. Skyldes trolig mye internasjonal Munch-omtale som følge av "Skrik"-salg.

Oslo Sommerpark Åpnet 29. juni. Har hatt flere besøkende enn forventet, rundt 150 personer dagen.

Saras Telt Har hatt ekstremt mange færre folk enn forventet. Skyldes regn og dårlig vær.

Rådhuset Er meget godt besøkt av turister hele juni. De offentlige toalettene er populære.

Ikea, Furuset Besøkstallene har gått noe ned sammenlignet med fjorårets sommeruker. Har gått ned fra 70 000 til 60 000 besøkende i uken. Trolig tilfeldigheter, mener Ikea.

Hairshop, Byporten Har klippet flere folk i sommer enn til vanlig. Det dårlige været kan ha bidratt.

Bagorama Shopping, Byporten Butikken har opplevd større trafikk i sommer enn i fjor. Regnværet fører blant annet til større paraplysalg.

Make Up Store, Byporten Sminkebutikken opplever i likhet med andre butikker i området at buss for tog fører til færre kunder.

Brio, Byporten Omsetningen er noe lavere enn i fjor. Kan skyldes ombyggingen av Oslo S. Når det pøser ned, kommer ekstra mange folk inn i butikken.

Floriss, Byporten Når varme og sol uteblir, tyr folk til blomster. Blomsterforhandleren forteller om en betydelig bedre sommer så langt enn fjoråret.

Magic Nails, Storgata Sommeren har vært travel for neglesalongen. Betjeningen merker det når regnbygene kommer: Folk trekker inn fra gaten for å få neglene stelt.

Tusenfryd Juni har vært helt på det jevne. Har stor oppslutning fra skoler hele måneden. I juli og august kan været gjøre store utslag på besøkstallet.

Norli, Storgata Med regnbygene kommer leselysten. Norli hadde en god juni måned. Selv om strandlektyren utgår, selger spesielt pocketbøker godt.

Diplom-Is Issalget går tregt når sommerkulden setter inn. Finværet i mai førte til gode salgstall, men de påfølgende ukene har ishungeren uteblitt.

DNT Oslo Hos DNT Oslo kombineres turinformasjon med salg av kart og utstyr. Foreløpig godt besøk i butikken og på DNTs hytter. Tyder på at mange drar til fjells.

Morris, Storgaten Koffert- og veskebutikken fører en populær vare når himmelens sluser åpner seg. Daglig selger de mellom 50 og 100 paraplyer.

CMYK, Oslo City Med beliggenhet nærme hovedinngangen til Oslo City, merker CMYK tydelig pågang fra kunder når uværet setter inn. Har solgt 24 paraplyer på en time.

Stockfleths, Oslo City Få har lyst på iskaffe i regnvær. Stockfleths’ omsetning har vært noe lavere denne sommeren sammenlignet med i fjor.

City Isbar, Oslo City Isbaren har hatt en tøff sommer. I fjor sommeren gikk det bedre, mye regn i år har bremset salget.

Lekter’n, Aker Brygge Sommeren har gått bra, været tatt i betraktning. Selv om færre vil drikke pils utendørs når det regner, mønstrer mange på Lekter’n for en halvliter så snart solen titter frem.

Stratos Med tilholdssted på Oslos tak, er været av stor betydning. Men flere har besøkt takterrassen på Youngstorget enn i fjor.