Burger King er verdens nest største hamburgerkjede etter McDonald's, men kjeden henger stadig mer etter rivalen.

På mandag lanserte kjeden 10 nye matvarer. Dette utgjør den største utvidelsen av menyen siden oppstarten i 1954, skriver The Huffington Post.

Etterligner McDonald's

De nye varene ligner imidlertid mistenkelig på fornyelser McDonald's allerede har gjort for flere år siden. Det er blant annet snakk om salater, wraps, kaffevarianter og smoothies.

— Det er viktig for matprodusenter å være innovative, men de siste årene har Burger King bare hermet etter andre, sier matanalytiker Darren Tristano ved Technomic Inc. til the Huffington Post.

— Når Burger King lanserer lignende produkter som sine rivaler, så kan de bare ha suksess dersom deres pris er lavere eller smaken er bedre, sier konsulent Eddie Yoon ved The Cambridge Group til avisen.

Taper markedsandeler

Fast food-industrien er i endring. Folk vil ikke lenger bare å usunne burgerprodukter, noe som har banet vei for kjeder som Subway og Starbucks. McDonald's begynte å tilpasse seg den nye trenden for flere år siden, men Burger King klarte ikke å holde følge.

For ti år siden hadde kjeden en markedsandel blant burgerkjedene i USA på 17 prosent. I fjor hadde denne falt til 12 prosent. På samme tid så steg McDonald's markedsandel fra 42 til 50 prosent.

Det siste året har ledelsen i Burger King sammen med eksperter vurdert hele kjedens meny, fra majonesen til burgerne og isen.

Allerede har selskapet gjort små endringer som at pommes frites-strimlene er blitt tykkere og at de nå steker naturlig røkt bacon i restaurantene. Tidligere har de brukt ferdigstekt bacon der de har sprayet på den røkte smaken.

I tillegg vil kjeden pusse opp flere av sine restauranter for å gi dem et mer intimt preg.

For å gjøre kundene oppmerksomme på endringene vil Burger King satse på sin største reklamekampanje noensinne. Blant annet vil fotballspiller David Beckham, komiker Jay Leno og skuespiller Salma Hayek figurere i TV-reklamer.

Om totalrenoveringen er nok for å få flere kunder gjenstår å se.

Blir børsnotert igjen

Burger Kings fornyelse begynte etter at det private oppkjøpsfondet 3G Capital Inc. overtok kjeden i slutten av 2010.

Tirsdag ble det klart at King Worldwide Holdings, som står bak de 12.500 Burger King-restaurantene i verden, blir et børsnotert selskap igjen bare 18 måneder etter at kjeden ble kjøpt opp av 3G Capital Inc., skriver Bloomberg.

Selskapet fusjonerer med nyopprettede Justice Holdings som eies av milliardærinvestoren William Ackman. 3G Capital får 1,4 milliarder dollar, rundt 8 milliarder kroner, for å overføre 29 prosent av Burger King-aksjene til Ackman. De resterende aksjene skal fortsatt eies av 3G Capital.