Aksjeselskapet Sylvsmidja Sylvvareverkstad driver produksjon av sølvvarer på Voss. Det aller meste av produksjonen er bunadssølv. I fjor ble det altså et overskudd på 10,2 millioner av en omsetning på 73,6 millioner kroner.

Sylvsmidja på Voss lager i all hovedsak bunadssølv.
KNUT STRAND (ARKIV)

Økt produksjon

— Resultatet reflekterer en markedsvekst i forhold til tidligere år, men det speiler også produktivitetsforbedringer, stabile sølvpriser og fremragende jobb av dyktige og motiverte ansatte, sier Arne Hesjedal, daglig leder i det familieeide selskapet.

I 2012 var omsetningen 64,3 millioner kroner og overskuddet 5,2 millioner kroner. I fjor var altså omsetningen 9,3 millioner kroner høyere og overskuddet økt med 5 millioner.

— I fjor produserte vi mer varer uten at kostnadene økte tilsvarende. Vi har forbedret produktiviteten og fått en volumøkning, forteller Hesjedal.

- Nesten selvmotsigende

Han legger ikke skjul på at selskapet er avhengige av bunadsmarkedet i Norge.

— Bunadssølv utgjør 95 prosent av det vi produserer. Det er klart at dette markedet er viktig for oss. Vi så at OL i 1994 ga økt etterspørsel etter bunadsplagg, noe som igjen ga økt salg av bunadssølv, sier Hesjedal.

Selskapet har 16 sølvsmeder i arbeid, i tillegg til en rekke andre i produksjonen. Den daglige lederen forteller at han er stolt over at det går an å drive denne produksjonen fra Voss med suksess.

— Det er jo nesten litt selvmotsigende at vi kan lykkes så godt i et land med så høye kostander, men vi klarer det. Selskapet har god økonomi, noe som har bidratt til at vi har kunnet gjøre fornuftige og nødvendige investeringer underveis. Det har vært en forutsetning for at vi nå lykkes, sier Hesjedal.

Varsler oppkjøp

Han forteller at selskapet er det eneste som selger bunadssølv over hele landet. Vi er den desidert største bunadssølvprodusenten og dekker nesten alle bunadsdistrikt i landet.

— Hva tenker du fremtiden?

— Vi forventer fremdeles et stabilt og godt marked for våre bunadssølvprodukter. Vi satser også på oppkjøp for å styrke markedsposisjonen. Dessuten kommer vi til å fortsette arbeidet med produktutvikling, merkevarebygging og tiltak for å styrke produktiviteten.