En portugisisk privatperson fikk til slutt tilslaget på begge fartøyene for til sammen 3,3 millioner kroner.

— Det er en sum vi er svært godt fornøyd med, sier Bjørn Stavrum i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO), prosjekt avhending.

Norske og utenlandske

Både norske og utenlandske interessenter knivet om å sikre seg de to 34 år gamle fartøyene som har vært benyttet til opplæring av kadetter på Sjøkrigsskolen. Utropsprisen var 900.000 kroner for KNM «Hessa» og 1,2 millioner for KNM «Vigra». Førstnevnte gikk under hammeren for 1,6 millioner, «Vigra» for 1,7 millioner.

— Hva skal kjøperen bruke fartøyene til?

— Det har vi ikke full klarhet i, men kjøper er klar over hvilke kriterier vi legger til grunn for at skipene skal kunne eksporteres, sier Stavrum.

Det var Bodø-firmaet Norsk Megling & Auksjon som sto for salget.

— Det har nok vært avgjørende for den store interessen at vi brukte den kundebasen og det kontaktnettet vi har opparbeidet oss internasjonalt gjennom flere år, sier daglig leder Morten Larsos ubeskjedent.

Bred annonsering

De to skoleskipene har vært annonsert internasjonalt med videoer og rikelig med bilder.

Fartøyene er bygget med aluminiumsskrog ved Fjellstrand i Hardangerfjorden i 1978. De fikk navnene «Vigra» og «Hitra» etter shetlandsbussene med samme navn som gikk i nordsjøfart under annen verdenskrig. Siden den tid er den originale shetlandsbussen «Hitra» blitt restaurert og blitt sjødyktig. Derfor byttet 1978-utgaven av «Hitra» navn til «Hessa».

Det er ikke få av dagens og tidligere offiserer i Sjøforsvaret som har lært å gi sine første ordrer på nettopp disse to fartøyene. Et sted mellom 50 og 100 kadetter er hvert år blitt skolert og skikket til større oppgaver på mer krevende marinefartøyer. Broen på de to skoleskipene er bygget ekstra stor for å gi plass til både elever og instruktører.

Har fått nye

Fartøyene blir solgt fordi Sjøkrigsskolen har fått nye, mindre og mer hensiktsmessige skoleskip ut fra dagens krav. De to utfasede skolefartøyene har aldri vært utstyrt med våpen.

Båtene har normalt seks besetningsmedlemmer. Maksimalt antall passasjerer er seksten. De har en toppfart på tyve knop, men marsjfarten er fire knop lavere.

— I løpet av et par uker regner vi med at de forlater Haakonsvern. Først skal de klargjøres fra vår side. Vi må også ha fått oppgjør for dem før de setter kursen for Portugal, sier Bjørn Stavrum i FLO.