«Kun slått av telefonkatalogen» er et godt, gammelt slagord i forlagsbransjen. For BTs nettavis gjelder slagordet også i den digitale tidsalderen. Blant Norges nettsteder er det nemlig bare to som kan fremvise større økning i 2003 enn bt.no: Gule Sider og Finn.no.

Stolt redaktør

— Det betyr at ingen andre nyhetsnettsteder vokste mer enn oss. Det er veldig morsomt. Jeg er stolt av bt.no og mener kombinasjonen avis, internett og tv gir et glimrende tilbud for vestlendingene, sier Einar Hålien, sjefredaktør for mediehuset Bergens Tidende.

Mens rundt 285.000 besøkende var innom bt.no i desember 2002, har tallet ett år senere økt til nesten 400.000, viser en fersk statistikk fra Gallup RedMeasure. Det innebærer en økning på 40 prosent, en fremgang kun VG Nett og Fredriksstad Blad var i nærheten av å matche. På hverdager har bt.no i overkant av 40.000 unike besøkende daglig.

— Jeg tror ikke toppen er nådd. Hovedutfordringen nå er å få flere daglige brukere, det vil si at de som er innom en gang i blant skal oppsøke bt.no oftere, og helst hver dag, sier Hålien.

Pengemaskinen Finn

At Finn.no kan vise til enda større vekst, gjør ikke sjefredaktøren i dårligere humør. BT eier 11,3 prosent av Finn.no, og Norges største portal for nettannonser har utviklet seg til å bli en pengemaskin for eierne.

­ - Dette er fremtidens måte å annonsere på og en god inntektskilde for oss. Vi depper ikke over å bli slått av Finn, smiler Hålien.

VG Nett er fortsatt Norges største nettsted med nesten 2,5 millioner brukere i desember. TV 2 Nettavisen er nest største nyhetssted, og passerte Dagbladet.no i desember.