I et lagerbygg på Laksevåg sitter gründer Helge Flo sammen med elleve andre ansatte og tenker briller. Ikke slike det går tolv på dusinet av. Men design helt i forkant av moten. Solbriller og vanlige briller som skal sette trender, og konkurrere med det ypperste av internasjonal mote på området.

Designselskapet Flo AS, som så dagens lys i 2002, mener den optiske bransjen skalrevolusjoneres. Etter ti år som leverandør av designbriller til andre, lager de nå sitt eget merke. Forretningsmodellen skalsnu opp ned på brillebusinessen.

Skal vite prisen

— Går du inn i en optikerforretning aner du sjelden hva brillene kommer til å koste. Innfatningen har kundene kanskje en fornemmelse av prisen på. Men hva totalregningen blir vet de fleste ikke. Vi ønsker at kundene skal vite hva det koster. Vi selger briller med kun tre priser, der både glass og innfatning er med, sier Flo.

Som leverandør til andre har vi lært oss bransjen fra A til Å. Dermed føler vi det er riktig å satse på vårt eget merkemed en annen vri

Siden den gang har virksomheten vokst. Flo AS har skaffet seg oppdrag og inntekter ved å levere designbriller til motekjeder. De store kundene har i det siste vært Bruuns Bazaar og Cheap Monday. Kjente navn for dem som shopper trendy. Svenske Cheap Monday bygget seg opp på jeans og distribuerer over hele verden. Bruuns Bazaar er et dansk motemerke som har slått an internasjonalt.

Skaper muligheten

— Som leverandør til andre har vi lært oss bransjen fra A til Å. Dermed føler vi det er riktig å satse på vårt eget merkemed en annen vri. Brillene designes i Bergen og settes sammen i Kina. Mange bruker landet til å få laget noe som er enkelt og billig. Vi har funnet de som vil lage nye ordentlige ting, sier Flo.

Kaibosh er navnet på nyskapningen fra den bergenske designbedriften. Solbrilleneselges gjennom tolv utvalgte butikker i Skandinavia, mens både solbriller og vanlige briller selgesi Kaiboshsin egen nettbutikk. Det blir tre priser på komplette briller, der de dyreste vil ligge på 1500 kroner, ifølge Michelle Rowley, som ermedgrunnlegger ogansvarlig forKaibosh. Huner også samboer med Helge Flo.

Bergen perfekt

- Men internasjonale motebriller fra Bergen, burde dere ikke flyttet til London, Paris eller Milano?

briller067.jpg
Eirik brekke

— Det er ingen nye trender som starter i Bergen. De må vi reise til metropolene for å finne. Der er vi på messer og konferanser for å få med oss hva som er det siste nye, og hva som rører seg. Deretter kan vi bruke Bergen til å reflektere over det vi har observert, formulere hva vi vil gjøre og skape nye ting med skandinavisk uttrykk. Til det er jo roen i Bergen perfekt, sier Helge Flo.

Michelle Rowley er selv fra Storbritannia, og mener også det er en styrke å være i Bergen, selv om resten av bransjen er lokalisert til verdens motehovedsteder.

— I London er det et enormt tempo. Der ville vi levd midt i trendene hele tiden og hele tiden være fokusert på om vi er riktig plassert i forhold til dem. Det ville ikke være mulig å ha avstand til det som skjer og reflektere over hva vi skal gjøre for å være i forkant, forklarer Rowley.

Arbeidskraft vanskelig

- Hva er ulempene?

— Det er klart at dersom du jobber med internasjonal design i Bergen starter du egentlig på minus. Det er veldig vanskelig å få tak i arbeidskraft med den bakgrunnen vi ønsker. Derfor må de fleste læres opp fra grunnen. Så er det kostnadsnivået. Våre konkurrenter opererer med lønnsnivåer og priser på det vi trenger som er langt lavere enn våre. Bare det å reise koster mye mer. Men det tvinger samtidig oss til å jobbe smartere, sier Michelle Rowley.

- Flaks er en myte

Helge Flo sammenligner brillebusinessen med musikkmiljøet i Bergen.

— Jeg er sikker på at flere av de beste musikerne fra Bergen har potensial til å bli verdenskjente. Men de har ikke knekket koden på å komme seg ut. Det handler om å utnytte lidenskapen og utholdenhet, sier Helge Flo.

— Handler ikke internasjonal motebransje også om at det trass hardt arbeid må en god porsjon flaks til for å lykkes?

— Nei. De som har gjort den grundigste og smarteste jobben på forhånd vinner. Noen av de mest suksessrike internasjonalt i Norge er leverandører av undervannsteknologi til oljebransjen. Spør du dem vil de neppe svare at suksessen er basert på flaks. Slik er det også i motebransjen, forklarer Michelle Rowley.

Forbrukere en naturressurs

Gründer Helge Flo har likevel brukt tid på å forstå hvordan det er mulig å konkurrere internasjonalt med motedesign fra Bergen.

— Når den første ordren fra Italia tikket inn syntes jeg det var absurd. Men det er kanskje ikke det. Det er noen fordeler ved Norge som jeg ikke hadde tenkt over. Vi snakker om naturressurser som vannkraft, olje og gass. For oss er norske forbrukere en naturressurs som er nesten unik. De har bedre råd enn de aller fleste. Nordmenn er i spiss teknologisk, og handler på nett fra alle verdenshjørner. De reiser mer på kloden enn noen andre. Kort sagt er nordmenn de råeste forbrukerne i hele verden. Lærer vi oss å snakke med dem er det en kjempefordel internasjonalt.

Flo AS 2012 2011
Driftsinntekter 18,8 15,2
Driftsresultat -0,4 1,1
Resultat før skatt -0,8 0,8

* Tall i mill. kr 2012 2011