Alle som ferdes i sentrum har sett problemet lenge. Overfylte bosspann, bakgårder med illeluktende matavfall, rotteplager og rot — og svære bossbiler som tråkler seg gjennom smale brosteinsgater.

Så sent som onsdag skrev bt.no om at bosset flyter rundt containerne i Vågedalen.

Men snart skal det bli slutt på plagene.

Løsningen er kilometerlange rørsystemer som skal frakte bosset inn til terminaler. Arbeidet er allerede godt i gang - alle som har tatt seg en tur gjennom bergensgatene har lagt merke til all gravingen de siste årene - og vil gi Bergen landets mest omfattende underjordiske bossystem.

— Vi skal bli kvitt bossbiler og bosspann, og gi utearealene tilbake til folket, sier Lisbeth Iversen, byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen kommune.

FØR OG ETTER: Bosscontainere skal erstattes av grå spann som leder rett ned i rørene.
BIR

Stortinget på omvisning

— Jeg har sansen for politikere som tør å ta store, visjonære avgjørelser som kanskje ikke alltid er like populære. Det har vi her i Bergen, sier Laila Mjanger, daglig leder i BIRs datterselskap Bossnett, som står for utbyggingen.

Onsdag ettermiddag ledet hun kommunalkomiteen fra Stortinget, med Heikki Holmås i spissen, gjennom bergensgatene for å vise frem det nye systemet.

I stedet for dagens containere skal det komme grå bosspann som leder rett ned i de underjordiske rørene.

Lignende bossug finnes blant annet i Gøteborg, København og Barcelona.

— Bossuget er utrolig bra. Det er ikke uten grunn at andre store byer i Europa har bygget ut slike systemer. Det blir mindre boss i gatene, færre rotteplager og overfylte containere forsvinner, sier Holmås.

En annen fordel med systemet, er reduserte CO2-utslipp på grunn av at bossbilene forsvinner.

Tar tid å bli vant til

Delegasjonen besøkte høyteknologisenteret på Marineholmen, som allerede har tatt i bruk systemet.

— Dette er en miniversjon av det vi skal bygge i Bergen sentrum, sier Mjanger, som sammenligner nyvinningen med overgangen til vannklosetter på 1920-tallet.

I stedet for avfallscontainere, slenger de ansatte bosset - de skiller mellom restavfall og papir - inn i luker i veggene. Herfra suges det rett inn til bossterminalen.

— Vi slipper å ha bosspann stående overalt, og det er raskere og ryddigere, sier Terje Gunnestad, terminalsjef på Marineholmen.

Men for brukerne tar det litt tid å bli vant til.

— Man kan ikke kaste hva som helst inn i rørene. Men det går seg til.

FØR OG ETTER: De nye bosspannene er små og frigjør arealer til benker og grøntområder.
BIR

Bergen skal skinne

Hele anlegget ble i 2007 beregnet til å koste cirka 680 milllioner kroner. For å finansiere utbyggingen, har alle husstandene i BIRs dekningsområde fått 150 kroner ekstra i bossavgift.

Byråd Lisbeth Iversen sier at øvrige tilleggskostnader for brukerne blir minimale.

— Det er snakk om mindre enn en hundrelapp, sier hun.

I 2012 vil den første terminalen, som skal ligge på Dokken, stå ferdig. Den skal ta imot boss fra Nordnes, Nøstet og Møhlenpris. Etter hvert skal området fra Strandkaien til Nygårdsparken og Fjellsiden få en egen terminal, det samme gjelder Sandviken.

Først om 25 års tid er bossuget fullt utbygget og i drift.

— Og det vil merkes i sentrum. Det blir renere og penere, et bedre miljø å bo i, sier Mjanger.

Hva mener du om bossrørene? Bruk kommentarfeltet.

SKAL VEKK: Slike bosscontainere står overalt i Bergen sentrum. Med det nye systemet skal arealene brukes til benker og grøntområder.
BIR
STORE RØR: Rør på en halv meter i diameter skal frakte bosset under jorden, fra husstander og næringsbygg til terminalene.
HELGE SUNDE (ARKIV)
NETTVERK: Tre terminaler skal ta imot boss fra Nordnes, Torget og Nygård og Sandviken. Først om ca. 25 år vil bossnettet være fullt utbygget.
BIR