Torsdag 16. juni startet hurtigruteskipet MS Nordnorge sin ferd fra Bergen til Kirkenes. Med på turen er NRK, som viser seilasen direkte og i sin helhet, både på NRK2 og på internett.

På nettstedet NRKbeta.no reklamerer de med at du kan «se maling tørke – live på TV». Men sendingen er blitt veldig populær. I alt 1.345.000 personer var innom NRK2-sendingen mellom klokken 19:45 torsdag kveld og 03:00 natt til fredag, skrev NRK.no fredag. Sendingen hadde 21 prosent markedsandel. Til vanlig ser 6 prosent på kanalen i samme tidsrom.

NRK2 størst

Mellom sendestart klokken 19.45 torsdag kveld og klokken 03.00 natt til fredag var i alt 1.345.000 personer innom NRK2-sendingen. I helgen var enda flere innom den spesielle sendingen: Over 2,6 millioner nordmenn var så Hurtigruten på TV i løpet av helgen.

Det høye seertallet gjorde NRK2 til Norges aller største kanal i helgen, med en markedsandel på 35 prosent.

— Jeg har aldri sett på maken siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, sier Kristian Tolonen, analysesjef i NRK, i en pressemelding.

Børsreklame

De første dagene var tydeligvis god reklame for selskapet. Ifølge Oslo Børs' nettsider har Hurtigruten ASAs (HRG) aksjekurs steget med 13,10 prosent den siste uken.

— Vi hadde en liten økning midt i forrige uke da det ble kjent at Stordalen kom inn som sjette største eier, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.

Men Stordalens inntog er ikke nok til å forklare veksten. Den fortsatte nemlig mandag. Den første timen børsen var åpen hadde kursen steget med drøyt 6 prosent.

— Med vekst i dag er det tydelig at sendingen har påvirkning på aksjekursen, sier Norum.

Usikker direkteeffekt

Hvor mye effekten sendingen har hatt på salget av reiser langs den tradisjonsrike kystriksveien mener han det er for tidlig å si noe om.

— VI har merket en effekt av TV-eksponeringen, men det er vanskelig å si så mye om nøyaktige bookingtall. Men det vi vet er at på nettsidene våre hadde vi i helgen like mye trafikk som vi til vanlig har på en hel måned.

Under direktesendingen har Hurtigrutens salgskontor døgnåpent, og telefonene ringer jevnt.

— Men det er slik at folk gjerne bruker tid på å vurdere før de bestiller en tur med Hurtigruten. Skal de reise i år eller neste år? Den direkte effekten er vanskelig å måle, men det som er helt klart er at interessen er enorm.

— Hvor mye tror dere direktesendingen og all medieomtalen er verdt i markedsføringskroner?

— Det har vi rett og slett ikke regnet på. Før sendingen startet så jeg anslag på flere titall millioner kroner, i dag tidlig hørte jeg at Ingebrigt Steen Jensen mente det var verdt 804 millioner kroner. Jeg tipper sannheten ligger et sted mellom de tallene, sier Norum.

Vil ha DVD

MS Nordnorge har plass til 691 passasjerer, og passasjerene lar seg ifølge Norum ikke plage av TV-sendingen.

— Vi har ikke fått noen klager. Det eneste spørsmålet vi har fått fra turistene er om når de får kjøpt sendingen på DVD, sier han.

Han legger raskt til at det er en helt unik opplevelse turistene får være med på.

— På mange av de mindre stedene er det godt oppmøte når Hurtigruten kommer, men det oppmøtet vi har sett langs kysten på denne turen er helt unikt. Det er rett og slett en fantastisk folkefest som det er artig å være del av.