— Jeg har kjøpt meg bil, sier Gustavo Navarrete Calero. Sammen med de andre Friele-ansatte har han fått tre ukers lønn i bonus etter at kaffehuset endte med et resultat de knapt har sett maken til. 96,3 millioner kroner ble resultatet etter fjoråret. En dobling fra 2011 da høye kaffepriser og et svakere marked kjølte ned resultatene til bergenskonsernet.

— Vi har lyktes i dagligvaremarkedet der vi kaprer markedsandeler. Samtidig har vi styrket satsingen på kontor- og serveringsmarkedet. Resultatveksten kommer i hovedsak fra salget av våre tradisjonelle kaffetyper, samtidig som vi har holdt kostnadene i sjakk, sier administrerende direktør Olav Munch.

I pakkeriet går det i frokostkaffe. De ansatte har en ordning som gir dem ekstra kroner når overskuddet er på dette nivået. Operatør Mark Kodjo Adade synes det er stas.

— Klart det er kjekt. Alle er fornøyde når flere kjøper kaffen vår, og resultatene fører til at vi får bonus. Jeg har allerede planlagt ferien, sier Adade.

Står sterkt

Den knallharde kampen i dagligvarebutikkene har Friele kommet godt ut av i 2012. De har økt avstanden både til andre tradisjonelle kaffemerker og kjedenes egne merkevarer. Det smaker godt for Friele-sjefen. Selv om matkjedenes kampanjer kjører prisen ned for å trekke kunder.

— Det er likevel tydelig at vår merkevare står såpass sterkt at dagligvarekjedene ikke bare bruker kampanjer til å selge mer kaffe. Merket vårt brukes også til å trekke folk til butikken, sier Olav Munch.

— Betyr det at frykten for kjedenes egne merker er blitt mindre?

— Ikke akkurat. Det er kjekt å ta markedsandeler. Men det er en kontinuerlig kamp. Så vi hviler ikke i forhold til slike konkurrenter.

I løpet av fjoråret kjøpte Kaffehuset Friele også opp House of Coffee. Det har skaffet dem en markedsandel på 25 prosent i kontorkaffe-markedet. Dette markedet vokser fortsatt, og er et satsingsområde for selskapet.

Satser på trender

PENGER I EN KOPP: Friele-sjefen Olav Munch tror veksten for kaffehuset vil fortsette med satsing på enkoppsprodukter i 2013.
Rune Sævig

Inne i knallresultatet ligger det en betydelig satsing på mer moderne kaffe og tilberedningsmetoder. Det skal gi tradisjonsrik kaffe et videre liv gjennom kapsler og såkalte enkoppsløsninger.— Foreløpig koster nysatsingene fortsatt mer enn vi tjener. Men i år skal kapslene og nysatsingene bidra til ytterligere resultatforbedring, forklarer Munch.

Friele har tre forskjellige løsninger for kaffemaskiner kundene har investert i hjemme. En egen løsning under navnet Senseo i samarbeid med Philips-konsernet. En for italienske Illy, og nytt av året er at Friele har startet produksjon av kapsler som passer til konkurrenten Nespressos maskiner.

— Vi ser at markedet vokser betydelig her. Og vi tror vi har truffet riktig ved å distribuere kapsler gjennom dagligvarebutikkene, sier Olav Munch.

Noen av Nespressos patenter er gått ut. Og Friele-kapslene er utformet slik at de fritt kan selges til konkurrentens brukere.

Mer følelser

— Betyr dette at den tradisjonelle filterkaffen blir utfordret?

— I volumer snakker vi fortsatt om relativt lave nivåer for de nye produktene. Filter- og traktekaffe er fortsatt alene på toppen. Men måten forbrukerne tilbereder kaffen på endres. Det legges mer og mer følelser og håndverk i måten kaffe lages på hjemme. Det betyr at vi opplever økt etterspørsel etter tradisjonell frokostkaffe som bønner.

- Så på lang sikt blir det mindre kvernet kaffe fra dere?

— Ja, på en måte blir det som i gamle dager. Den gangen gikk det jo nesten utelukkende i hele bønner.