Fjellinjen krever inn bompenger i Oslo og Bærum, og ifølge nettsidene deres fikk de inn 1,9 milliarder kroner i fjor.

Når du passerer en bom tar selskapet bildet og lagrer data over tid og sted. På «Min side» på Fjellinjen.no kan du se informasjonen som er lagret om din «bomkjøring».

Det spesielle er at når du inngår en Autopassavtale med Fjellinjen står det at «opplysninger om hver enkel AutoPASS-passering slettes så raskt som mulig etter at fakturaen er betalt».

Se avtalebetingelsene her.

Likevel kan du gå inn på «Min side» på nettsiden til Fjellinjen og se informasjon om bompasseringer i alle fall ett år tilbake i tid.

Kritisk

Anne Haabet Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, er kritisk til ordlyden i avtalebetingelsene.

— Det er til dels misvisende ordbruk, og de kunne vært tydeligere på at det blir lagret så lenge. Men det er bra at de skal endre på betingelsene, sier hun til Aftenposten.

- Pålagt å følge regnskapsloven

Hilde Foss Christensen, pressekontakt i Fjellinjen, bekrefter at de lagrer informasjonen i hele ti år.

- Hvorfor står det at opplysninger slettes så raskt som mulig når de faktisk lagres i ti år?

— Fjellinjen er pålagt å følge regnskapsloven, og den sier vi skal oppbevare informasjon i ti år, svarer hun.

Hun sier at de ikke har noen påvirkning på avtaleteksten, ettersom det er Vegdirektoratet som står bak den.

— Kan du skjønne dersom folk føler seg lurt?

— Vi har ikke fått reaksjoner på at noen føler seg lurt.

- Synes du at avtalebetingelsene er klare nok?

— Jeg ser at det kan presiseres hva som menes med ”opplysninger” i avtalebetingelsene. Det avtaleteksten viser til, er at bildene ved passering slettes når passeringen er betalt eller tilknyttet en avtale. Dette vil jeg ta med tilbake til Vegdirektoratet, svarer Christensen.

Skal endre avtale

Standardavtalen som Vegdirektoratet har laget, brukes av alle norske bompengeselskap. De har også mulighet for å vise til spesielle avtalebetingelser. Men under punktet spesielle avtalebetingelser har ikke Fjellinjen skrevet noe om at informasjonen blir lagret i ti år.

Merete Kjærnli, rådgiver i Vegdirektoratet, sier at hun kan se at avtalen er misvisende.

— Dette med bokføringsloven bør presiseres. Og vi holder faktisk på å endre Autopassavtalen. Vi har funnet ting som kan forbedres, og da vil vi også ta med dette med bokføringsloven, sier Kjærnli til Aftenposten.no.

Kan bli slutt på lang lagring

Datatilsynet påla Fjellinjen for noen år siden at de måtte slette data etter fem måneder. Men Personvernnemnda bestemte i 2010 at de skulle lagre det i ti år.

Det kan uansett bli slutt på lagring av nøyaktig hvor og når du har passert bomstasjoner de siste ti årene. Datatilsynet har lenge kjempet for dette, og nå har de fått Skattedirektoratet på gli. I et notat direktoratet har sendt til Datatilsynet skisserer de et forslag hvor man ikke lagrer opplysninger om hvor privatpersoner «ferdes på bestemte tidspunkt.»

Det vil være Finansdepartementet som til slutt bestemmer om reglene skal endres.