Les også:

Seks av ti norske ledere mener sosiale medier er unyttig for virksomheten. Det er Steinar J. Olsen, gründer og daglig leder av Stormberg helt uenig i.

Olsen blogger, er på Facebook og twittrer nesten daglig om bedriften og relevante samfunnstemaer. Stormberg har 10.000 tilhengere på Facebook og 6000 på Twitter. I tillegg har Stormberg egne YouTube-videoer og blogg.

For bruken av sosiale medier ble bedriften nylig kåret til Norges beste bedrift på nyskapende og innovativ kommunikasjon i 2009.

Nedbemanning

I et blogginnlegg den 30. april viser Olsen at han også bruker bloggen til å diskutere kostnadskutt og nedbemanninger. I blogginnlegget med tittelen «Krevende uke» skriver han blant annet:

«Vi iverksatte (...) en rekke kostnadsbesparende tiltak i fjor sensommer og høst, men 2009 endte likevel med millionunderskudd. Stormbergs andre år med underskudd i vår tolvårige historie.

Det tyngste i denne prosessen er at vi denne gangen ikke kommer unna en nedbemanning. Av Stormbergs 88 ansatte, blir i underkant av 5 medarbeidere ikke med oss videre. Det er første gang vi har måtte foreta nedbemanning. En vond situasjon for alle Stormbergere, men selvfølgelig aller verst for de som mister jobben.

Jeg vet Stormberg har mange støttespillere som følger oss i sosiale medier, og jeg vil gjerne invitere dere inn til å gi oss innspill i denne prosessen. Er det kundegrupper/markeder Stormberg burde hatt mer fokus på? Er det kostnadseffektive markedsføringskanaler som Stormberg ikke har gjort seg nytte av? Er det salgs— og markedsføringsverktøy du mener vi burde ta i bruk? Hvordan mener du vi kan øke salget ytterligere samtidig med at kostnadene ligger på et stabilt nivå?»

Tror på åpenhet

Bloggkommentarene og den følgende diskusjonen på Twitter i etterkant av innlegget har ført til at Steinar J. Olsen har fått mange innpill til videre drift som han tar med seg videre. Han tror fremtidens bedrifter vil være mer åpne.

- I Stormberg har vi tro på åpenhet. Det betyr at vi lar eksterne aktører se hvordan vi driver virksomheten. Vi var den første norske virksomheten som la ut detaljerte lister over hvilke fabrikker vi bruker i Kina slik at folk kan gå oss i sømmene. Har man tro på åpenhet og inkludering så innebærer det også åpenhet i vanskelige tider, sier Olsen til Aftenposten.

Gründeren presiserer at dette ikke er første bloggpost der Stormberg snakker om nedturer.

Nyttige innspill

— Ved å inkludere dem som følger oss får vi mange nyttige innspill som vi lærer av og kanskje andre kan lære noe av oss. Til bloggen om kostnadskutt har jeg fått interessante innspill og forslag til nye markedsføringskanaler og målgruppe.

Olsen har ikke fått negative tilbakemeldinger knyttet til å kommentere bedriftens nedgangstider og oppsigelser.

— Intern informasjon gis alltid først. I tillegg har jeg vært bevisst på å ivareta anonymiteten til de ansatte som måtte gå. Men jeg har skrevet andre blogger har blitt sett på som kontroversielle. Et eksempel var da jeg skrev om at SF Norge hadde tilbudt oss produktplassering. Det likte SF Norges direktør dårlig. Det ble en kulturkrasj mellom en åpen og en lukket bedriftskultur, sier han.

Riktig bruk

Trine Larsen, leder for Hammer & Hanborg i Norge, rekrutteringsbyrå for informasjonsbedrifter, roser Stormbergs bruk av sosiale medier.

- Stormberg og Steinar J. Olsen tør å gå foran og gi slipp på kontroll, og Olsen ser ut til å følge en klar tanke om sosiale mediers rolle og muligheter det gir bedriften og ham som leder, sier Larsen.

Hun mener det er helt riktig å være åpen om både oppturer og nedturer.

— Hvis du skal ha toveis dialog med dine kunder, kan du ikke bare komme med solskinnshistorier. Du må være ærlig og åpen også når det ikke fungerer, sier hun.

Hun mener åpenhet fører til at bedriften får større troverdighet.

— Stormberg viser tiltro til kundene og de som følger han. Han ber dem komme med forslag der han selv tviler, sier hun.

Lønner seg

Larsen er helt sikker på at det lønner seg for bedrifter å bruke sosiale medier.

— Dem som venter vil se hvilke muligheter de går glipp av. Jeg tror man må være der folk er hvis man vil være med på å styre utviklingen, sier hun.

Larsen mener Stormberg er et glimrende eksempel på hvordan det kan gjøres.