Les også:

Opptil åtte skift i døgnet, 365 dager i året. Bleier blir viktige når man har babyer i huset. Og bleieprisene blir dermed viktige lokkemidler når matvarekjedene skal konkurrere om innholdet i barnefamilienes lommebøker.

Nå raser bleiekrigen i norske butikkhyller. Både på Kiwi, Rema 1000 og Rimi får du nå annehver pakke gratis. Dessuten kuttes prisene. Til babyforeldrenes glede sprer kampen seg også til å gjelde barnemat.

Meny reduserer samtidig prisene på alle Libero— og Pampersbleier med 50 prosent, mens Coop foreløpig ligger på været.

Må tape penger

Forsker Eivind Jacobsen hos Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), mener tilbudene er så omfattende at butikkene må tape penger på bleiene og barnematen.

- Det er klart butikkjedene taper penger på dette. Men de gjør det likevel av to grunner. For det første er det viktig for dem å bygge seg opp et rykte om at de er billige. For det andre håper de å tiltrekke seg mange kunder, som så handler hos dem, sier Jacobsen til Aftenposten.no.

Han mener det er svært sannsynlig at kjedene har fått til spesielle avtaler med produsentene når de kjører slike kampanjer.

— Bleier og barnemat er en type produkt som skaper oppmerksomhet og som trekker småbarnsforeldre inn i butikken. Det er en kundegruppe som handler mye og som dermed kan legge igjen mye penger i butikken, selv om bleiene er billige, sier Jacobsen.

Les også:

Bleieavtalen

Kiwi har hatt sitt Bleieavtaletilbud på Libero–bleier siden 2000 og har satt standard for norske barnefamiliers bleieutgifter, med sin «hver 4. pakke gratis». Mange av konkurrentene har laget sine varianter av bleierabatter.

– For oss er det veldig viktig å være konkurransedyktig på barneprodukter. Vi skal ligge like lavt som den laveste faste prisen på bleier i markedet, sa kjedeleder for KIWI minipris, Per-Erik Burud.

Det er grunnen til at Kiwi svarte da Rema 1000 for kort tid siden startet sin «Ta 2, betal for 1»–kampanje på bleier.

Ikke bare vil Kiwi gi bort hver annen bleiepakke ut året. Priskrigen har også spredt seg til andre barneprodukter. Sist fredag halverte Kiwi hylleprisen på barnemat på enkeltglass. På toppen får du nå hvert annet glass gratis.

– Hvem betaler for dette, produsentene eller dere?

– Vi tar regningen på barnematen. Vi har ikke snakket med produsenten engang, sier Kiwisjefen.

– Dette skal vi vinne. Koste hva det koste vil, sier han.

Les også:

Ikke så opptatt av konkurrenter

Markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 Norge sier han ikke er så opptatt av hva konkurrentene gjør. Rema 1000 er kun opptatt av konkurrentene når det gjelder pris

— Vi har, og skal ha, de laveste prisene på alt til barnefamilien. Dette ønsker vi å gjøre barnefamiliene enda mer oppmerksomme på. Derfor har vi nå senket prisene ytterligere. Dette er ikke et kortsiktig tilbud, men et fast priskutt på både Libero-bleier og barnemat på glass , sier Lindberg.

Rimi henger på

Denne uken kastet også Rimi seg inn i bleiekrigen.

I flere røde helsiders annonser reklamerer Rimi med at de utvider bleiebonusordningen sin. Til vanlig gir de ut hver fjerde pakke med Pampers–bleier gratis. Nå får kundene dobbelt stempel hver gang de handler Pampers bleier. Det betyr to bleiepakker for en for en, eller halvering av prisen.

Fra krig til krig

Priskrigen på bleier er den foreløpig nyeste de store matkjedene imellom kommer bare kort tid etter at sommerens grillmatkrig er over. Tonnevis med grillmat ble solgt med tap for at kjedene skulle lokke sommersultne nordmenn inn i akkurat deres butikker.

Grillsesongen er viktig for matkjedene, og resultatet var at du kunne handle en pakke med 600 gram Gilde grillpølser til under 20 kroner. Til vanlig koser de mellom 35 og 45 kroner. I tillegg kom er rekke forskjellige kampanjetilbud på annen grillmat.