Pensjonisten er svindlet av noen som på e-post utga seg for å være Skatteetaten. Nå risikerer han å måtte punge ut med en egenandel på 12.000 kroner for å ha gitt fra seg kontoinformasjon da han svarte på e-posten.

- Fredag morgen oppdaget jeg at over 17.000 kroner var ført ut av min personlige konto, og skjønte med en gang at noe var galt.

Nordahl Pedersen ringte sin rådgiver i Handelsbanken i Alle­helgens gate, spurte hva dette uttaket gjaldt og ba rådgiveren sperre kontoen med en gang. Deretter dro han til banken, og fikk da vite at det var gjort enda et forsøk på å ta ut ytterligere 13.000 kroner fra samme konto.

- Det nye store beløpet til samme konto fant banken mistenkelig. Derfor ble det stanset. Banken har gjort en fin jobb, og jeg er nå utstyrt med ny konto og nytt Visakort, sier Nordahl Pedersen.

— Var lettsindig

Han er mindre fornøyd med svindlerne som ga seg ut for å være Skatteetaten. I e-posten fortalte de at han kunne vente seg en skatterefusjon på 6874 kroner, og at de i den forbindelse trengte kontoinformasjon fra ham.

- Dette beløpet er nokså likt de 5573 kronene jeg like etter fikk på konto fra Skatteetaten for å ha innbetalt for mye moms. Dette var noe jeg ventet på. Derfor var jeg lettsindig nok til å svare svindlerne på e-posten jeg fikk i går. Jeg ga tilstrekkelig med opplysninger til at de kunne tappe kontoen min, sier pensjonisten.

Sikkerhetssjef Svein Mobakken i Skatteetaten opplyser at svindelforsøket i etatens navn, som ble gjort via e-post på fredag, virket mer omfattende enn det som er vanlig.

- Dette skjer fra tid til annen, og gjerne i forbindelse med selvangivelsen. Vi sjekker nå omfanget av svindelforsøkene fredag og vil vurdere anmelde saken, sier Mobakken.

– Følg godt med

Kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken forklarer bankens stans av den andre utbetalingen med at den slo ut på kontobevegelser som er utenfor det normale for kunden, og som derfor skal sjekkes med kontoeieren før transaksjonen gjennomføres.

Når svindlerne lyktes med å få ut det første beløpet på drøye 17.000 kroner fra Nordahl Pedersens konto, var det fordi de hadde alle kontoopplysningene og sikkerhetskoder som skulle til for å få ut pengene.

Sæthre bekrefter at etter Finansavtaleloven risikerer kundene å måtte punge ut med en egenandel på inntil 12.000 kroner i saker hvor de selv har bidratt med tilstrekkelige konto­opplysninger, mens beløp over dette dekkes av banken og kortselskapene.

Nordahl Pedersen ber andre følge godt med på kontobeveg­elsene, og at man aldri svarer på e-poster der noen spør om kontoopplysninger eller persondata.