Den 7. september slo Brita Rojahn til på en annonse hun fant på Facebook: UGG-støvler til 700 kroner fra firmaet uggsols.com.

Rojahn reagerte imidlertid da hun fikk bestillingsbekreftelsen per e-post, fordi den virket så useriøs. Hun begynte derfor straks å google firmanavnet. Det tok ikke lang tid før hun skjønte at hun var blitt lurt.

Stolte på Facebook

— Jeg burde selvsagt sjekket selskapet på forhånd, men ettersom annonsen sto på Facebook så regnet jeg med at det var en seriøs annonsør, sier hun.

Rojahn tok umiddelbart kontakt med uggsols.com etter kjøpet.

— Jeg skrev en e-post der jeg spurte om støvlene var ekte. Dette har de fortsatt ikke svart på, sier hun oppgitt.

Da hun hentet støvlene på posten noen uker senere, var det imidlertid ingen tvil til tross for at merket og utseende på støvlene er lik originalen.

Mange lar seg lure

— Det står at foret er laget av ekte saueull, men det skal ikke så mye kunnskap til for å kjenne at dette er nylon eller et annet kunstig materiale. Jeg synes Facebook burde gjøre sitt for å ikke utsette meg for slike dåsemikler. Det at en annonse legges ut på Facebook, er faktisk et visst kvalitetsstempel, mener hun.

Rojahn er langt fra den eneste som har latt seg lure. Et kjapt internettsøk viser at flere andre advarer mot forhandleren.

Det florerer av piratkopierte UGG-støvler på nettet. Det er faktisk så mange useriøse aktører der ute at UGG har laget en egen oppskrift på sine nettsider for hvordan man kan sjekke om produktet man har kjøpt er ekte.

En fersk undersøkelse viser at én av fire nordmenn synes det er ok å kjøpe piratkopier. Slik det er i dag blir piratvarer omsatt på nettet i stor skala.

46 prosent unngår å handle på nettet i frykt for å bli lurt, viser en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på oppdrag av PayPal.

Fjerner useriøse annonser

Informasjonsmedarbeider i Facebook Jan Fredriksson sier nettstedet ønsker å unngå useriøse annonser.

— Dersom vi ser at en annonse bryter mot Facebooks regler, slik som i dette tilfellet, så fjerner vi annonsen. Vi identifiserer useriøse aktører takket være brukernes anmeldelser og ved å samarbeide med ledende sikkerhetsfirma, sier Fredriksson.

Han legger til at alle annonser som anmeldes av brukere vil granskes, men de vil bare tas bort dersom de bryter med Facebooks regler for annonser.

- Facebook har et ansvar for at det skal være tydelige for annonsørene hva som ikke er godtatt. Og vi har også et ansvar for at det skal være enkelt å rapportere useriøse annonser. Alle anmeldelser vil behandles, forsikrer han.

- Globalt problem

John Chr. Grøttum i Aktor AS er privatetterforsker med politibakgrunn og har jobbet med piratkopiproblemet i Skandinavia i over ti år.

- Piratkopiindustrien er blitt et globalt problem. Det er vanskelig å få myndighetene og andre til å skjønne hvor stor utfordring dette er, sier han.

Grøttum påpeker at det tidligere var lettere å bekjempe salget av piratkopivarer fordi varene ble importert ved fly-, båt- eller lastebiltransport over grensen ettersom piratvarene ofte ble beslaglagt i grensekontrollen.

— Nå har aktørene skjønt at det lureste er å sende varene i enkeltforsendelser direkte til kundene per post. De legger ut annonser på nett via sosiale medier og andre nettsteder. Tusenvis av naive kunder synes det ser tilforlatelig ut og bestiller det de tror er ekte vare, men så får de et kopiprodukt som ikke holder mål i posten. Eller i verste fall ikke noe produkt i det hele tatt, sier han.

Mange piratforhandlere

Juridisk rådgiver i Forbrukerombudet Bård Solem sier det florerer av useriøse annonser på Facebook og andre nettsteder.

— Mange annonserer for falske Nike-produkter og tilsvarende. De bruker andres merkevarer for å få solgt sine produkter, sier han.

Solem påpeker at nettstedene der disse annonsene er publisert kan ha et medvirkningsansvar ifølge markedsføringsloven.

— Men vi har til nå ikke tatt opp slike saker, sier han.

Det er heller ikke lett for forbrukeren å få tilbake sine penger.

- Kortutsteder har et ansvar

— De fleste slike butikker er registrert i Hong Kong. Derfor er det vanskelig å få stoppet denne virksomheten. Men forbrukere som har betalt med kredittkort har mulighet til å søke om å få tilbakebetalt pengene fra kortutstederen, ettersom de har et ansvar for å godkjenne forhandlere der man kan foreta betaling med kreditt, men dette må skje innen rimelig tid, sier han.

Solem viser videre til at EU nylig har opprettet et forbrukernettsted der man kan taste inn navnet på butikken man vil handle fra for å se om den er pålitelig. Se nettsiden her.

Ved å taste inn uggsols.com kommer det frem at det er en nylig opprettet nettside og videre står det: «Hvis en nettside er nylig registrert bør du være ekstra påpasselig når du handler. Hvis prisene er uvanlig lave og du blir bedt om å betale på forhånd bør du være spesielt oppmerksom. Erfaringer viser at denne kombinasjonen ofte er å finne på uredelige nettbutikker.»

Svarer ikke på spørsmålene

Det er kun mulig å kontakte Uggsols.com via en Hotmail-adresse. Aftenposten spør om produktene er piratkopier og hvordan firmaet reagerer på at flere kunder er misfornøyde.

Dette velger firmaet å ikke svare på, men skriver at de ikke vil gi igjen penger for produktene de selger dersom det ikke foreligger en kvalitetsfeil.

— Og dersom kundene sender tilbake støvlene, må de selv betale for porto og administrasjonsgebyr, skriver kindtrading@hotmail.com.

Aftenposten har også sendt en e-post til Facebooks pressesenter, men har foreløpig ikke fått noe svar.