— Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd. Hun er prosjektleder for Merket for god design.

I år var det altså fem interiørprodukter som ble hedret på Designdagen, og som i dobbelt forstand kan sendes ut i verden som norsk «merkevare».

Jøtul og Hareide Design har utviklet en dråpeformet serie med frittstående vedovner, antagelig de mest rentbrennende på markedet. Det hevdes at de kan halvere vedforbruket. De har en stor glassdør med skjult hevefunksjon, og både sideplater og ben kommer i en rekke varianter.

Furufuturisme

Vanger i kvistfri furu og en sittedel i formpresset filt er det mest karakteristiske ved den lette loungestolen «Nord», som designbyrået Knudsen & Hindenes utviklet etter bestilling fra Stordal-produsenten VAD. Bedriften ville ha et designmøbel i furu etter å ha hørt den svenske trendspotteren Stefan Nilsson på et seminar i 2009 si at furu ville komme tilbake.

Stolen, som vi først så på fjorårets møbelmesse i Stockholm, er blitt beskrevet som furufuturisme.

Norges første landskapshotell, Juvet, ønsket en hvilestol som kan få gjestene til å føle at de sitter på skogbunnen. Oppdraget gikk til L.K. Hjelle og designbyrået Anderssen & Voll, som skapte «Eva». Den minner om en kubbestol og er lite plasskrevende.

Den har allerede fått Designprisen 2010 fra NID og NTNU, og deltok på utstillingen «100 % Norway»-standen på London Design Festival i fjor. Stordal har laget kolleksjonen DesigNature, med hvilestolen «Nordkapp» i spissen, for å nå ut til et kresent, internasjonalt marked.

Industridesignerne i Inventas har sammen med bedriften utviklet de regulerbare stolene med lav rygg, som skal kunne passe alle brukere – uansett kroppsfasong.

Scandinavian Business Seating og designeren Peter Opsvik fikk designmerket for «HÅG Capisco Puls», en videreutviklet variant av den sadelformede kontorstolen «Capisco».