Klesbutikken U First Fashions & Sports i Temple Hills i delstaten Maryland, like utenfor Washington DC, er fyllt opp med det nye hippe og det som nylig er foreldet innenfor klær. Varene er hierarkisk utstilt etter smaken til områdets tenåringer og unge voksne. Det heteste plagget i øyeblikket — Helly Hansen-jakken - har fått butikkens beste utstillingsplass, høyt oppe på veggen bakerst i lokalet, skriver Washington Post.

Tyver som slo til mot butikken i september gikk rett forbi tidligere års topprodukter som Nike-sko, Timberland-sko og tennisskjorter fra Sergio Tacchini. Alt de tok med seg var 20 varer fra det norske klesmerket Helly Hansen.

— De visste nøyaktig hvor de skulle, sier butikkens 36-årige eier, som ikke er navngitt av avisen.

Dreper for sko og jakker

Helly Hansen, som den amerikanske avisen omtaler som et luksusmerke, er dette årets moteerklæring. Trenden tiltrekker seg nå kriminelle, opplyser politiet, og viser til at designerjakkene til 450 dollar og oppover (2500 kroner) både anskaffes med pistol og penger. 17. november ble en tenåring knivdrept på en t-banestasjon i Washington DC etter å ha oppsøkt en annen tenåring som var ikledd førstnevntes stjålne jakke.

Hvordan det kan ha seg at en jakke eller et skopar blir så attraktivt og forlokkende at noen er villig til å drepe for det, forblir ukjent. Før Helly Hansen, var det North Face. Før det igjen, var det joggesko. I januar ble en tenåring drept for sine Nike-sko. To dager etter knivdrapet på t-banestasjonen ble en 18-åring på vei hjem fra skolen i Clinton i Maryland like utenfor Washington DC utsatt for pistolran og frastjålet Helly Hansen-jakken sin.

Utenfor rekkevidde

Jason B. Bogue i Washington DC-politiet sier de alltid spør hvorfor, men at de sjelden får gode svar.

— Når vi snakker med dem, spør vi «Hvorfor gjorde du det? Var det spesielt for denne jakken eller for disse skoene?» Noen sier «Jeg trengte lommepenger» eller «Jeg ville ha noe å gi til mamma». Sånt gir en sjokkeffekt. Først rister vi på hodet og blir sinte. Hvor dumme kan folk være når de dreper noen på grunn av en jakke eller et par joggesko? Deretter kommer empati og sympati for alle involverte familier, sier politisjef Bogue til Washington Post.

Tilbake i klesbutikken U First Fashions vandrer to videregåendeelever - en av dem med HH-logo på lua.

De kikker opp på Helly Hansen-jakkene på veggen, ute av rekkevidde for både hender og lommebøker. Alle deres venner har dem, sier gutten med hatten, og garanterer at også han skal ha en.

— De ser bra ut, er hans enkle forklaring.

Dyrt og farlig

Faren til en av de to tenåringene har andre tanker.

— Han kan se på dem, men at han skal skaffe seg en er helt uaktuelt, sier Kennard Jones sr, og legger til at det er for dyrt og for farlig.

— Det minner meg på en måte om den gangen jeg var ung, på 1980-tallet, da Michael Jordan-skoene først kom ut. Vi hadde ikke råd til dem, men presset vi la på våre foreldre var skandaløst. Mine foreldre sa at jeg ikke engang skulle tenke på det, sier han til avisen.

Han legger til: - Jeg ville vært redd, definitivt, hvis min sønn hadde en sånn jakke. Jeg tror noen ville forsøke å rane ham på vei hjem fra skolen. Da jeg var ung kunne de ta jakken din, men de ville ikke ta livet av deg.

Helly Hansen-ledelsen avslo å bli intervjuet om saken. I en uttalelse publisert gjennom et PR-byrå kaller markedsdirektør Erik Burbank knivdrapet som «en sørgelig og meningsløs tragedie. Det finnes simpelthen ingen produkter som har en verdi som kan sammenlignes med et menneskeliv.»

Konsentrert rundt hovedstaden

Helly Hansen retter seg i USA mot seilere, skigåere, alpinister, friluftsfolk og de som ønsker å se ut som slike typer. De lager ytterjakker, hettegensere og vindjakker, mange i sterke farger som ser ut til å være på moten i år. Klesmerket ble startet av en sjøkaptein fra Moss på 1800-tallet, og er svært populært blant de som besøker skisportsstedet Aspen i Colorado i USA. Men nå er det ettertrakttet blant folk innenfor hip-hop-kulturen i Washington DC.

Forhandlere i området insisterer på at trenden overrasket dem like mye som noen andre, og at de har slitt med å møte den sterke etterspørselen. Selv om klesmerket i en kort periode på 1990-tallet var forbundet med hiphop, sliter ekspertene med å finne en sammenheng til samtiden.

Det ser ut til i hovedsak å være konsentrert om Washington DC-området, forteller Dave Mays, grunnlegger av magasinet Hip Hop Weekly, til Washington Post.

Gjenoppliver gamle merker

Han mener at den amerikanske hovedstaden, og området rundt, har en tradisjon for å være en stilig by, og viser til trenden hvor Timberland-støvelen gjennom 1990-tallet var del av «hiphop-generasjonens grunnutrustning», som også startet her.

— Hiphop-kulturen er alltid på utkikk etter noe nytt og annerledes. Vi tar tradisjonelle merker, og gjenoppliver dem med en urban vri, så blir de tatt opp i vårt eget marked, sier Mays til avisen.

Han forteller også at Helly Hansen markedsførte seg i et annet magasin han grunnla, the Source, tidlig på 1990-tallet. Rundt den tiden dukket det norske klesmerket opp i raptekster, og de oppblåste boblejakkene, som var særlig designet for hiphop-markedet, ble brukt på scenen av LL Cool J, Funkmaster Flex og Redman, med store gullkjeder under.

Jakkeraner brukte pistol

Helly Hansen ble, av Washington DC-politisjef Cathy L. Lanier, nevnt som et av flere populære merker blant kriminelle. Episoden med den knivdrepte 18-åringen kaster nytt lys på saken, og politiet sier at en annen mann ble fratatt sin Helly Hansen-jakke under et pistolran i Washington DC tirsdag denne uken.

To dager senere ble altså en 18-åring fratatt Helly Hansen-jakken sin under et pistolran i Clinton utenfor byen.

— De var ute etter Helly Hansen-jakken hans. Det er enhver ungdoms drøm å ha en Helly Hansen. Men hvis jeg hadde visst at det var så mye fare som følger med jakken, hadde jeg aldri skaffet ham den, sier moren Gay Carden til avisen.

U First Fashion-kunde Peggy Welch fra Upper Marlboro utenfor Washington DC forteller at begge hennes døtre, på 13 og 23 år, ønsker seg Helly Hansen-jakker til jul. Hun har sagt ja til den eldste, men ikke til tenåringen. Årsaken er bekymringer for lillesøsterens sikkerhet. Welch sier at hun ikke forstår tiltrekkelsen til klesmerket, men hun vet såpass: «Det er det hotteste som finnes».