Det som er viktig, er å vite at du tar risiko hvis det er det du gjør. Og jo bedre forberedt du er i den prosessen du skal inn i, jo bedre vil du klare deg hvis du skulle støte på virkelige problemer. Det riktigste svaret er likevel at man i prinsippet aldri skal ta risiko, sier Kjos til aftenposten.no.

- Du bestiller 222 nye fly for 127 milliarder kroner, mange vil mene det er å ta en sjanse. Er du skrudd sammen på en måte at slikt egentlig trigger deg?

- Nei, men du kan si at jo høyere jeg anser risikoen for å være, desto mer kalkulerende blir jeg. Du må være sikker på at det du gjør, er det riktige, hele veien. Og så er det viktig ikke å få panikk selv om planene er store og fallhøyden deretter. Jeg tror aldri jeg har hatt panikk noen gang. Aldri. Heller ikke da jeg jobbet som jagerflyver.

Farlig situasjon

- Så egenskaper du har som pilot bruker du også når du driver Norwegian?

- Absolutt. Som pilot er det jo veldig viktig å vite når du går inn i en farlig situasjon, og du skal vite hvor faren ligger. Du bør «stay out» av alle risikosoner. Beveger du deg likevel mot en slik situasjon, skal du også ha alternativene klare, alltid ha en plan B. Det som kan være vanskelig, er å se risikoene. Jeg har trukket meg flere ganger fra nye prosjekter fordi jeg synes det har vært for mye usikkerhet knyttet til det.

- Som når?

- Det kan være når noen har spurt oss om å kjøpe opp eller gå inn i andre selskaper, og vi har svart at «nei, det dropper vi, for det er altfor stor sjanse å ta». Strategi er ofte å velge bort ting.

Konflikter

- Hvordan forholder du deg til nære medarbeidere som ikke deler din entusiasme og heller er kritisk til det du går for?

-  Det er egentlig det beste som er, at andre er uenig i konklusjonene. Det er da du får frem motforestillingene og ting du selv kanskje ikke hadde tenkt på. Kanskje blir konklusjonen at du heller bør droppe ideen.

- Hvordan er din evne til å håndtere konflikter?

- Det spørs hvilke konflikter vi snakker om.

- I en uautorisert biografi om deg heter det at du kaster stoler veggimellom og blir rasende hvis noen truer ditt byggverk?

- Det er jo bare tøv. Så kan man jo spørre hva hensikten er med å servere slike historier? Det siste jeg ville giddet er jo å slenge stoler veggimellom. Hva skulle det være godt for? Ærlig talt. Nei, jeg velger heller bare å forlate rommet hvis jeg synes ting blir for dumt.

Rasende på sladder

- Hva gjør deg skikkelig forbannet?

- Usannheter og folk som går bak ryggen på andre. Det hender at jeg får servert historier om ting som angivelig skal ha skjedd, som jeg vet ikke er sant. Slikt irriterer meg, men dette er vel ting som ingen liker, egentlig.

- Kona di, Gerd, har jo også lang luftfartsbakgrunn, tar du henne ofte med på råd når du skal ta en avgjørelse?

- Så absolutt. Hun er en fornuftig dame. I driftsrelaterte saker kan jeg jo ha nytte av hennes erfaring som mangeårig kabinansatt i SAS. Det var for eksempel hun som anbefalte meg ikke å satse på servering på rutene mellom storbyene i Sør-Norge. Der har vi ikke så mange minuttene å drive salg på mellom avgang og landing, det blir jo for kort tid til å klare noe som helst salg.

- Kan du innrømme å ha gjort en skikkelig bommert?

- Du vil alltid gjøre bommerter, den dagen du slutter å gjøre feil er du skikkelig ute å kjøre. Da vil du aldri våge å ta viktige avgjørelser. Jeg pleier å si at de folkene som aldri gjør en feil, har jeg ikke bruk for.