Så er det klart: Etter flere års ventetid avslører Norwegian nå de første rutene og prisene i sitt langdistanseprosjekt.

Oslo — New York for 999 kroner, Oslo - Bangkok for 1499 kroner, en vei.

Responsen lot ikke vente på seg:

Etterspørselen har vært så stor at det til tider har vært store problemer med å få åpnet selskapets nettsider.

— Ja, dette går virkelig så det suser og over all forventning. Det er helt åpenbart at det norske folk er klare for billige billetter til New York og Bangkok. Så langt er det New York som går aller best, forteller informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.no et par timer etter salgsstart kl. 11 torsdag.

— Jeg kan ikke gi konkrete salgstall, men jeg kan si at responsen på Oslo-New York har vært over all forventning og den beste mottakelsen en Norwegian-rute har fått noen sinne, sier han.

Han sier at selskapets it-avdeling jobber på spreng med å få rettet opp situasjonen, og at det ikke skal ta lang tid før det er mulig å søke priser og avganger som normalt på nettsidene. Ved 21-tiden var det imidlertid fortsatt ikke mulig å bestille billette, verken tll USA, Asia eller andre steder på selskapets ruter.

FS00053646.jpg

Denne plakaten har møtt Norwegians kunder i dag.

Priser og tider

Den første flyvingen fra Gardermoen til New York skjer 30. mai.

— Da vil billigste billett koste 830 kroner, forteller Bjørn Kjos.

Den prisen gjelder bare fra USA til Norge. Den biligste prisen fra Oslo til New York ligger på 999 kroner.

Dermed kan du reise tur-retur New York for 1829 kroner hvis du får tak i det billigste alternativet, men bagasje og setevalg vil komme i tillegg.

Den andre langdistanseruten, fra Oslo - Bangkok, starter 1. juni. Der vil billigste enveisbillett koste 1499 kroner.

— Det skal bli godt med billigbilletter, forsikrer Kjos. Billettene ligger allerede ute for salg.

Oslo - New York skal gå to ganger i uken, torsdager og søndager. Fra 25. juni øker antall avganger til tre, da kommer også tirsdager inn.

Ruten vil få avgang klokken 17.30 norsk tid og lande på JFK-flyplassen i New York klokken 19.30 lokal tid.

Avgang fra New York blir klokken 21.00 lokal tid, med ankomst klokken 10.20 neste dag norsk tid.

Oslo - Bangkok skal gå tre dager i uken, først på torsdager og lørdager. Fra 24. juni kommer en tredje avgang, også den på lørdager. Rutetidene fra Oslo er 09.00, med ankomst Bangkok neste dag 00.30 lokal tid. Fra 24. juni øker anallet avganger til tre i uken, da er avgangstidene fra OSL kl.14.30, med ankomst Bangkok påfølgende dag klokken 06.00. Retur klokken 07.30 og landing kl.14.15.

Egen mat

Reiser du foran i kabinen, i ett av de 32 setene med bedre benplass og høyere pris, skal du kunne forhåndsbestille din egen mat, og du får tilgang til skjerm i stolryggen foran setet ditt.

Norwegian sier det blir 800 avganger det første året. Når alle åtte flyene er i drift, vil antall avganger bli over 5000 i året. Planen er å kunne frakte 1,4 millioner passasjerer når den nåværende flåteplanen på åtte fly er i gang.

— Dette er en stor og viktig milepæl i selskapets historie, sier Bjørn Kjos. Han legger til at det skal være mulig å reise til New York og Bangkok fra Skandinavia seks ganger i uken. Norwegian setter også opp ruter fra Stockholm, og Norwegian legger opp til at det skal være mulig å reise seks ganger i uken mellom Oslo/Stockholm og New York/Bangkok.

Klekket ut

Bjørn Kjos offentliggjorde planene om langdistanseflyvinger allerede i 2009. Det var da meningen at de første flyvingene skulle starte allerede i 2011.

Slik gikk det som kjent ikke.

Når drømmeflyrutene nå blir presentert, skjer det etter at arbeidet med den nye flytypen, Boeing 787 Dreamliner, har vært forsinket flere år. Men nå har de første Dreamliner-flyene vært i trafikk i noen måneder, og Norwegian har etter hvert sikret seg tilgang til åtte fly av denne typen – enten som selskapet eier selv, eller som de leier.

Det første flyet leveres rundt 20. april og skal gjennomgå tester med Norwegians piloter før det blir satt i trafikk. Det er ventet at Norwegians Spania-reisende blir de første passasjerene som får reise med den nye flytypen. To nye fly kommer senere på året. I 2014 kommer fire stykker til.

Derfor er fremleggelsen av de første rutene i dag bare starten på et større prosjekt Bjørn Kjos har klekket ut:

Slåss mot de store

Han skal ikke begrense trafikken med Dreamlineren til ruter til og fra flyplasser i Norden. Han vil ta opp kampen ikke bare med SAS, men også med de virkelig store aktørene på verdensbasis - Lufthansa, British Airways, KLM, Singapore Airlines.

Kjos vil opprette ruter direkte mellom land i Asia og til flyplasser på Kontinentet. Overfor Aftenposten har Kjos selv nevnt flyplasser i Berlin, London og Paris som mulig steder å starte nye lavprisruter. Det er her det virkelig store markedet for slike flyvinger vil være, mener Kjos.

Som et første steg har Norwegian besluttet å opprette en base på London-flyplassen Gatwick, som ligger sør for hovedstaden. Denne flyplassen, som ikke minst er kjent for sine mange fritidsruter til Karibia og Asia, skal være brohodet for Kjos inn det det enorme britiske markedet.