I gamle dager jobbet en venninne med fremkalling i et fotolaboratorium. I romjulen fikk hun inn en filmrull som begynte med bilder av pyntede barn og presanger foran juletreet, fortsatte med en billedserie der ungene la seg, før spriten og siggen kom frem, og det hele kulminerte i slørete bilder av nissen og fruen i misjonærstilling på glassbordet. Jeg vil anta at de første bildene havnet i familiealbumet, og de andre et helt annet sted. Den digitale virkeligheten er nokså lik. Folk oppfører seg ulikt i ulike sammenhenger – og i ulike sosiale medier.

Enkle tjenester

Et bilde av denne ukens største hendelse innen sosiale medier, kunne vært av en krøllete fyr i midten av 20-årene, i olabukser og T-skjorte, med seks milliarder kroner på bordet foran seg. Mark Zuckerberg. Facebooks grunnlegger. Pengene er betaling for bildedelingstjenesten Instagram, og det kunne like gjerne vært deg som satt på den andre siden av bordet og tok imot seddelhaugen. Enhver idiot kunne laget Instagram. Egentlig er det ikke noe annet enn noen enkle filtre som lar deg beskjære og behandle (mobil) bilder på en enkel måte, for så å legge dem ut slik at vennene dine kan like dem. Enkle greier. Så enkle at Instagram, med sine 15 ansatte, har fått 30 millioner brukere på kort tid.

Enkle bekymringer

Vi kunne bekymret oss for ungdom/skjermtid/helse, mangfold i eierskap av sosiale medier eller personlige opplysninger på avveie. Men det folk ser ut til å være mest opptatt av, er hvorvidt Zuckerberg lar Facebook sluke Instagram, slik at det blir en felles innlogging for begge. Som du husker, vil de gjerne leve ut ulike sider av seg selv på ulike sosiale medier. Ifølge Zuckerberg er det imidlertid ingen grunn til bekymring. Instagram og Facebook skal fortsatt være to adskilte tjenester. Zuckerberg skal bare eie begge. Slik sett er nok oppkjøpet mer en strategisk forretningsmanøver enn en radikal endring for forbrukerne. Det finnes nemlig en annen tjeneste som vokser faretruende raskt – Pinterest. Pinterest inneholder riktignok andre funksjoner enn Instagram, men med forholdsvis enkle justeringer fra Zuckerbergs hånd kan Instagram og deres 30 millioner brukere bli en effektiv vekstdempende hormonkur for Pinterest. Det er nå det gjelder.

Enkle penger

Da Don Tapscott holdt sitt foredrag under South by Southwest i Texas i mars, hevdet han at sosiale medier er den største revolusjonen siden Gutenberg kom draende med trykkpressen for 600 år siden. I fremtiden bruker ikke folk post, e-post eller SMS for å holde kontakten. De bruker sosiale medier. Det vet Zuckerberg, Google-gjengen, Twitter-gründerne, og Apple og Microsoft for den saks skyld. Den som eier de sosiale mediene, eier fremtidens kommunikasjonslinjer. Her skal det konsolideres, og oppkjøpet av Instagram er sannsynligvis bare det første i en rekke store oppkjøp av såkalte startups i tiden som kommer. Så det er ikke for sent, mine venner. Det vil dukke opp flere bilder av IT-topper med pengehauger. Og er du smart nok, er det du som sitter på den andre siden av bordet neste gang. Dét er et bilde du kan dele med vennene dine.

Følg Joacim Lund på twitter.com/yokokula