ARNE EINAR BRUN arne.brun@bt.no

Bigbrother.no var dermed det 18. mest populære nettstedet, viser målinger som Nielsen/NetRatings har foretatt for februar. Til sammenlikning hadde Nettavisen ca. 192.000 brukere i hele februar.

Målingene viser også at syv av ti Big Brother-surfere er menn, og at aldersgruppen 25-34 år er ivrigst. Menn bruker i snitt 6 timer og 30 minutter for februar måned, mens kvinnene ligger på 4 timer og 4 minutter. Hver bruker er i gjennomsnitt pålogget cirka 24 minutter av gangen hjemmefra, 13 ganger i måneden.

Pensjonister klikker ivrig Det er aldersgruppen 12-17 år og 25-34 år som bruker internett, men overraskende nok kommer aldersgruppen 65 år og eldre på en tredje plass blant de ivrigste surferne, med 6 timer og 38 minutter.

Av 17 registrerte kategorier av nettsteder havner de pornografiske helt nede på 14. plass i popularitet, med cirka 125.000 brukere i februar. Bare kategoriene familie, bil og sport kommer lavere.

På topp kommer portaler/søkemaskiner (ca. 1.271.000 brukere), telekom/internettjenester (ca. 875.000 brukere), nyheter (ca. 830.000 brukere) og bank/finans (ca. 691.000 brukere). Bank/finans har steget kraftig, fra cirka 415.000 brukere i desember, noe som muligens kan forklares med økt bruk av nettbaserte banktjenester. SOL, Kvasir og Startsiden er de mest besøkte nettstedene.

Ca. 2.238.000 nordmenn har nå tilgang til Internett.