Mad Men er en prisvinnende TV-serie som har slått godt an.

Serien tar utgangspunkt i et reklamebyrå i New York på 1960-tallet, en tid da synet på kjønn, rase, rusmidler og markedsføring sto overfor store omveltninger.

Reklamebyråets mange klienter er stort sett kjente merkenavn, som Gillette, American Airlines, Clearasil og Utz (amerikansk potetgull).

Ifølge CNN Money er enkelte av varemerkene skrevet inn i serien mot betaling.

Det nederlandske ølbryggeriet Heineken måtte spore opp flasker fra 1962 da det ønsket å kjøpe seg deltagelse i serien.

Hovedpersonen, som løgnaktig kaller seg selv Donald Draper, drikker Heineken mens han får dårlige nyheter fra kona i en episode i sesong to.

Dette fikk produsentene godt betalt for.

Skrev inn hotellkjede

Hotellkjeden Hilton får også bred omtale i serien, i langt mer utstrakt grad enn Heineken.

Grunnlegger Conrad Hilton, sønn av en utvandret nordmann, utgjør en viktig del av seriens tredje sesong, etter forslag fra dagens Hilton-ledelse.

I samarbeid med hotellkjedens historiker, Mark Young, skrev Mad Men -forfatterne inn Conrad Hilton i serien, ifølge CNN Money.

Hilton punger ut, grunleggeren fremstilles som en hardtarbeidende mann, og hotellkjeden får svært gunstig og konkret omtale av sine hoteller.

Kulepennprodusenten A. T. Cross Company har også skaffet seg produktplassering i serien.

Men ifølge CNN Money var dette del av en byttehandel, ikke direkte betaling.

Norsk i Sopranos

Stort sett anses det som særdeles verdifullt å få sitt merkenavn nevnt i en situasjon hvor seeren ikke er innstilt på at man ser reklame. Men traktorprodusenten John Deere var neppe så veldig fornøyd med sin deltakelse.

I en episode i seriens tredje sesong er en malplassert gressklippertraktor fra John Deere involvert i en tragisk ulykke.

En av tidenes mest populære TV-serier, The Sopranos , brukte også en mengde faktiske produkter i serien.

Men produsentene hevder imidlertid hardnakket at de aldri fikk betalt for det.

Blant annet dukker norsk Jarlsberg-ost, norske fjorder, svensk Ramlösa-vann og italiensk Barolo-vin opp i mafiaserien.

Mest i dokudrama

Ifølge en undersøkelse gjennomført av analysebyrået Nielsen Media Research i 2007 og 2008, er det såkalte dokudramaer som hyppigst lar produkter snike seg inn i fjernsynsruten.

Øverst på listen, gjengitt på Wikipedia, troner et slankeprogram, etterfulgt av American Idol og Extreme Makeover: Home edition .

Litt mindre åpenbar er muligens produktplasseringene i ungdomsserien One Tree Hill , som har femteplassen på listen.

Kjendiskokk Gordon Ramsay har to av sine mest populære TV-serier med på listen.