Hollywood-skuespilleren Ashton Kutcher investerte nylig millioner i den ferske Berlin-bedriften Gidsy.

Skype-gründeren Niklas Zennström gjorde det samme i 6Wunderkinder, et selskap som startet i rugekassen til Berlins tekniske universitetet.

Berlin er inne i en innovasjonsboom det knapt sees maken til i verden for tiden. Nye apper, nettjenester og fikse tekniske løsninger bobler frem på kafeer, i kontorfellesskap for ulike typer frilansere eller i tilknytning til Berlins tre store universiteter.

De har alle innovasjonsstudier og ulike ordninger for gründere.

— Det er ingen hemmelighet at den berlinske teknologiscenen er en av de heteste på planeten, men byen har først nå begynt å utvikle finansieringsdelen, skriver Der Spiegel.

The New York Times skrev i høst om hvordan teknologiscenen i Berlin er full av nyskapninger og gründervirksomhet med stort potensial for fremtiden, og Wired UK utropte byen til Europas heteste oppstartshovedstad.

Nettverk

— Nettverkene i Berlin er fantastiske, sier Jørn Haukøy. Nordmannen har studert ved det tekniske universitetet, og holder nå til i gründerverkstedet der. I mai skal han ut på markedet for å skaffe investorer til Oraqi, en portal for korttidsleie av ferieboliger han har utviklet sammen med medstudenter.

— Det er heldig timing, det er en rekke internasjonale investorer i byen, og alle er opptatt av innovasjon, smiler han.Haukøy roser spesielt det tyske programmet Exist, som han er en del av. Det statlige gründerstipendet er utviklet for å bidra til overgangen fra forskning og idé til fungerende firma.

Lave levekostnader

Forklaringen på innovasjonsboomen er sammensatt: Byen er svært billig. Kontorplasser og bolig kan leies rimelig, og levekostnadene er lave. Både bymyndighetene, utdanningsinstitusjonene og staten har dessuten bidratt til å støtte opp under det skapende miljøet på ulikt vis.

Hele Tyskland har rykket oppover på listen over de mest innovative industrilandene, fra niende til fjerde plass. Listen utarbeides av stiftelsen Deutsche Telekom og BDI, Det tyske industriforbundet, og Sveits ligger på topp.

Den mest pengesterke tyske virksomheten foregår i Hamburg, München og Frankfurt, men det er altså i Berlin avantgarden innen nett-innovasjon holder til.

Rot og system

Ringrev og gründer Knut Jørstad er også revet med av Berlin-ånden. Han var en av de absolutte nettpionerene i Norge, og sto bak Infostream som i 2000 ble solgt til Integra for 1,4 milliarder kroner.

Han har tidligere grunnlagt omkring 20 nettselskaper, og ønsker nå å etablere GubeMusic i Tyskland, et selskap han driver sammen med musikeren Bugge Wesseltoft, og som tilbyr høykvalitets streaming av musikk.— Nå er det meste av startoppviljen i Norge flyttet over i offshore- og oljebransjen, og det er et spinkelt investormiljø for Internett, sier han over en kopp kaffe på St. Oberholz, den kanskje mest berømte av Berlins mange samlingssteder for unge gründere. Musikken dunker, og de fleste gjestene har PC-en åpen.

Jørstad tidfester starten på innovasjonsbølgen i Berlin til sensommeren 2010, og siden har det tatt av.

— Nylig satt jeg i en jury for nye prosjekter, og er ideene gode nok, er det nå flere investorer enn det er plass til, smiler han. Byen er suverent ledende på feltene Internett, musikk og medier.

Alle vil hit

Knut Jørstad var mye i San Fransisco i tiden 95-98, og synes han kjenner igjen stemningen. Et tegn på hvor bra det går, er også at godt betalte ansatte fra de store konsulentselskapene nå hopper av og starter for seg selv i Berlin, påpeker han.

— Ingen andre i Europa er i nærheten av Berlin. London er altfor dyrt, i Frankrike er det språkproblemer. Her snakker alle engelsk, smiler Jørstad, som forteller at han knapt trenger å reise lenger.- Alle vil til Berlin.

Investerer i nettgründere

Risikokapitalfirmaet Earlybird Germany har leid lokaler i et tidligere dansestudio sentralt i Berlin, og er i ferd med å etablere en avdeling i byen.

Hittil har de 100 millioner dollar å rutte med, 20 prosent fra tyske investorerer - målet er 200 millioner dollar ved årets slutt.

Planen er å investere i europeiske nettselskaper, først og fremst i tysktalende områder, skriver Bloomberg.

I fjor mottok 103 tyske internett-oppstartsselskaper global risikokapital, mer enn i noe annet land utenfor USA og Kina. Bare i Berlin ble det i fjor startet 500 nye nettselskaper.

Tyske investorer er kjent for å være tradisjonsbundne og lite risikovillige. Internettboblen som brast ved årtusenskiftet, har også fått mange til å holde tilbake. Men etter at de internasjonale investeringene begynte å komme, ser også tyske investorer ut til å være mer på gli.