Den franske havarikommisjonen har valgt Seabed AS etter en internasjonal anbudskonkurranse.

Vraket av Airbus A330-203-flyet er antatt å ligge på 3–4000 meter dyp.

Det er Seabeds spesialutrustede skip og erfaring fra store dyp, som har vært avgjørende for at selskapet har fått kontrakten, sier selskapet i en pressemelding.

Ferdsskriver

— Vi er stolte av å være valgt til denne utfordrende oppgaven, og at Seabed på denne måte vil kunne bidra til en oppklaring av denne tragiske flyulykken der 228 mennesker omkom, sier administrerende direktør Hans M. Gravdal i meldingen.

Selskapets nye skip er utrustet med avansert utstyr for arbeid på havbunnen for oljeindustrien.

Det er flyets ferdskriver og taleregistrator som skal finnes, i tillegg til andre vrakdeler fra flykatastrofen.

Tre omkomne fra Hordaland

Far og sønn Karsten (58) og Karsten Aleksander Moholt (35), var på forretningsreise og omkom da flyet styrtet i havet på vei fra Brasil.

Helge Gustafsson (44) var bosatt i Brasil den siste tiden, men har nær familie på Askøy. Han var også ombord i flyet.

228 mennesker omkom i ulykken.

Undervannskirurgi

  • Vi jobber annerledes enn de fleste subsea-operatørene. Vi driver med det vi kaller subsea-kirurgi, og har erfaring fra dyp på mer enn 3000 meter, sier Gravdal.

— Dette er store dyp, men vi har personell som har arbeidet med dette i lang tid, og gode referanser. Vi anser mulighetene for at flyet blir lokalisert som gode, sier Gravdal.

UBÅT. Flyet ligger på 3 - 4000 meters dyp, antar man. (FOTO: Seabed)
KIRURGI. Selskapet sier de driver med undervannskirurgi. (FOTO: Seabed)
STORT ARBEID. Letingen vil vare en eller to måneder. (FOTO: Subsea)