Også i hovedstaden er en langt større andel av nye biler som selges såkalte hybrider, det vil si at de kjører vekselvis på elektriskmotor og forbrenningsmotor.

Bilselger Jan Kronheim mener at luftkvaliteten i Bergen ville hatt godt av flere hybrider.

Hybrid-tid

— Utslippene av NO x-gasser som bidrar til giftlokket her i byen, er langt lavere med hybrider. Norges astma og allergiforbund har regnet ut for oss at for hver dieselbil som kjører over Danmarks plass, kan du kjøre 230 hybridbiler etter og fremdeles slippe ut mindre NO x, sier Kronheim.

I løpet av to år forventer Toyota Norge at 40 prosent av nybilsalget deres vil være hybrider. Kronheim tror også bergenserne kommer til å rykke oppover i hybriddivisjonene fremover.

I dag åpner han Jægers utsalg av Toyotas luksusbilmerke, Lexus. Uken før åpning har de allerede solgt 66 biler, 64 av dem hybrider.

— Folk ringer meg til alle døgnets tider og trygler om å få kjøpe hybrid, forteller Kronheim.

Kan ta ferie

— Her om dagen ble jeg vekket av en kunde klokken halv syv om morgenen. Han ringte for å avtale prøvekjøring. Han hadde ikke tid til å vente til åpningsdagen. Jeg har vært i bransjen i 47 år og har knapt opplevd noe morsommere.

Forhandleren hadde på forhånd budsjettert med å selge 69 biler i 2011. Det målet er så å si nådd, til tross for at butikken ikke åpner offisielt før i dag.

— Guttene her kan egentlig bare ta seg et par uker på Kanariøyene, sier administrerende direktør i Jægergruppen, Per Jæger jr. spøkefullt til de fremmøtte under innvielsen av de nye lokalene forrige uke, og legger raskt til:

— Neida, vi skal i stedet benytte anledningen til å overgå alle forventninger.

Se oversikt over de 50 mest solgte bilmodellene i Hordaland første kvartal i år:

Plass Modell                         1. halvår 2011 Endring
1 Volkswagen Golf                162 24,6 %
2 Volvo V70                      138 48,4 %
3 Volvo V50                      104 -27,8 %
4 Toyota Auris                   89 50,8 %
5 Toyota Yaris                   88 109,5 %
6 Suzuki Swift                   75 341,2 %
6 Volkswagen Polo                75 78,6 %
8 Volkswagen Passat              72 24,1 %
9 Ford Focus                     69 -14,8 %
10 Mitsubishi ASX                 68 (ny)
10 Toyota Avensis                 68 -39,8 %
10 Skoda Octavia                  68 41,7 %
13 Ford Mondeo                    63 -20,3 %
13 Nissan Qashqai                 63 -16,0 %
15 Volvo XC60                     53 43,2 %
16 Subaru Forester                49 81,5 %
17 Suzuki SX4                     47 30,6 %
18 Mitsubishi Outlander           43 16,2 %
18 Peugeot 3008                   43 -54,3 %
18 Audi A1                        43 (ny)
21 Volkswagen Tiguan              41 28,1 %
22 Opel Astra                     38 -22,4 %
22 Audi A4                        38 0,0 %
22 BMW X1                         38 65,2 %
25 Toyota Prius                   37 -57,0 %
25 Toyota Urban Cruiser           37 -14,0 %
25 Hyundai ix35                   37 428,6 %
28 Volkswagen Touran              35 133,3 %
29 Peugeot 207                    33 -29,8 %
29 Citroen C4                     33 106,3 %
29 Toyota RAV4                    33 0,0 %
32 Opel Insignia                  31 24,0 %
32 Ford Kuga                      31 3,3 %
34 Mitsubishi I-MiEV              30 (ny)
35 Ford C-Max                     29 (ny)
35 Subaru Legacy                  29 16,0 %
37 Toyota Aygo                    28 -37,8 %
37 Peugeot 107                    28 100,0 %
39 Audi A3                        26 4,0 %
39 Mercedes-Benz E-klasse         26 -25,7 %
39 Peugeot 5008                   26 8,3 %
42 Peugeot 308                    25 0,0 %
42 Opel Meriva                    25 (ny)
44 Saab 9-3                       24 200,0 %
44 Hyundai i20                    24 -27,3 %
44 Skoda Superb                   24 242,9 %
47 Volvo V60                      23 (ny)
47 Ford Fiesta                    23 -74,7 %
49 BMW 3-serie                    22 4,8 %
49 Skoda Fabia                    22 22,2 %
SUM:            3146 16,0 %

Utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS