Bergens Tidende kjøper nettstedet av Offshore Media Group (OMG).

- Det er et fremragende nettsted som har en fantastisk appell til de som jobber i eller er interessert i offshorenæringen. Det er viktig for Bergens Tidende å styrke sin dekning av de næringene som er viktigst, og olje og offshore er helt klart blant de viktigste, sier Andreas Thorsheim, administrerende direktør i Bergens Tidende.

Hvor mye oppkjøpet har kostet, vil ikke Thorsheim kommentere.

Styrker posisjon

- Oljesektoren i vid forstand er den viktigste næringen i landet, og enda mer for Vestlandet. Med dette oppkjøpet styrker Bergens Tidende og Schibsted sin posisjon som formidler av næringslivsnyheter, sier han.

Nettstedet har eksistert siden 1999, og har i dag 50.000 unike lesere i uken. Det vil drives videre som et selvstendig nettsted og selskap med Bergens Tidende som 100 prosent eier. Offshore.no omsetter for ti millioner kroner årlig, og har stått for nærmere en fjerdedel av omsetningen til OMG.

- Fire ansatte blir med over i det nye selskapet offshore.no AS, og det første året får selskapet syv-åtte ansatte, sier Erlend Keilen, administrerende direktør i OMG og redaktør i offshore.no. Han fortsetter som redaktør og daglig leder av nettstedet.

- Enorm utvikling

Keilen mener at salget skjer på riktig tidspunkt.

- Offshore.no har hatt en enorm utvikling i et marked med mye endringer, og vi har sett at det er krevende å holde det gående. Nettstedet er blitt så stort at det hører hjemme i en trygg havn som Schibsted og Bergens Tidende, sier han.

Nå vil OMG rendyrke sine forretningsområder. OMG eier og driver Norges største årlige oljemesse, Offshore Technology Days, og fem av landets største olje— og energikonferanser. Selskapet hadde i 2012 en omsetning på over 40 millioner kroner og et resultat på 10-11 millioner kroner.

DIREKTØR: Andreas Thorsheim