KOSTBAR KJERRE: Denne 1961 Ferrari 250GTF er trolig Norges dyreste bruktbil noensinne.

Bilen, en grønn Ferrari 250 GTF fra det Herrens år 1961, har vært i samme families eie i over 40 år, men har knapt vært å se på veien.Bilen gikk under hammeren på auksjonshuset Bonhams auksjon på den britiske Goodwood-festivalen i september. På forhånd var bilens antatte verdi på 400.000-500.000 pund, altså mellom fire og fem millioner kroner.

PARKERT: Etter å ha levd et stillesittende liv i bergensområdet, er Ferrarien nå i England, hvor den skal restaureres.

— Det var veldig god interesse for bilen, både fra Europa og resten av verden, sier Tim Schofield, bilspesialist hos Bonhams.Da budkrigen var over, var bilen solgt for 707.100 pund - over syv millioner kroner - inkludert salær.

- Fantastisk motor

Den ytterst sjeldne Ferrarien er av type 250 GTF, er en åpen toseter med et treliters, 12-sylindret symfoniorkester av en motor med 240 hestekrefter.

SJELDEN: Kun 200 eksemplarer ble laget av denne åpne Ferrarien. Dette er nummer 148.

— Motoren er fantastisk, men bilen har stiv bakaksel og er ikke spesielt god å kjøre, sa bilens eier til BTs journalist for noen år siden.- Det var racing som betydde noe for Enzo Ferrari. Gatebilene han laget var en slags prostitusjon for å tjene penger til racing, sa eieren den gang.

Laget i 200 eksemplarer

Bilen er nummer 148 av kun 200 produserte eksemplarer, og ble ferdiggjort i oktober 1961.

Opprinnelig var bilen rødlakkert med sort skinninteriør, og ble solgt til et italiensk firma. Siden ble Ferrarien solgt til Tyskland. Rundt 1970/1971 så mannen fra bergensområdet den åpne toseteren til salgs hos Ferrari-forhandler Auto Becker i Düsseldorf. Vestlendingen syntes prisen var for stiv, men forhandleren ville ikke høre om noe pruting. Et års tid senere var mannen tilbake i Düsseldorf, bilen sto der fremdeles, og denne gang var forhandleren langt mer ydmyk - særlig tatt i betraktning at motoren fusket. Den motorkyndige nordmannen fikk kjøpe bilen for godt under annonsert pris. Deretter kjørte han rundt hjørnet og fikset den lille bagatellen som gjorde at motoren ikke gikk skikkelig.

— Etter at bilen kom til Norge, har den stått i en privat samling og knapt vært ute på landeveien - selv i dag er bilen kun kjørt rundt 62.000 kilometer.

— Etter en internasjonal budrunde ble bilen solgt til en person her i England. Etter det jeg forstår skal den plukkes helt ned og totalrestaureres, sier Schofield.

- Er det stadig mer vanlig at nordmenn selger sine klassikere i England?

— Jeg vil heller si at det er jevnt. Men har du den riktige bilen så kan det være lurt å sende den til England. London er jo Europas midtpunkt for klassiske biler, sier Bonhams-eksperten.

Familien ønsker ikke å kommentere salget.