På kvelden torsdag 10. november klokken 19.30 stopper en politipatrulje ved Bergerkrysset på E6 for å ta en hamburger. På vei ut på motorveien drar de kjensel på en rumensk trailer fra tyveri av 12 000 liter diesel et halvt år tidligere. Politiet går til aksjon, og det blir full klaff.

Det kommer to trailere, og begge stoppes. Utenpå ser de ut som vanlige trekkvogner og hengere med kapell. Innenfor presenningen er det ingen vanlig last, men plasttanker plass til 9000 liter diesel, samt tappe— og pumpeutstyr. Tre rumenere blir pågrepet om bord i de rullende bensinutsalgene på parkeringsplassen rett bak Statoil-stasjonen ved E6. ## Kutter norske priser

Politiet er på sporet av det de mener er en større bande av dieseltyver. Det er mistanke om at den stjålne dieselen selges videre til østeuropeiske transportører for en billig penge for å kutte kostnader. Dieselutgiftene utgjør 25–30 prosent av transportkostnadene.

Aftenposten har fått opplyst at prisen for stjålet diesel ligger på rundt fire kroner pr. liter. Det betyr at dieselutgiftene på en tur Oslo-Trondheim kuttes fra 2700 kroner til 900 kroner med et forbruk på 12 liter pr. mil. Kjøring på stjålet diesel er god butikk.

Tok hovedtanken

Patruljen fra Nes lensmannskontor kjente igjen en bil som var i søkelyset knyttet til frekke tyverier av diesel på en Esso-stasjon på Herbergåsen i deres område. Tyvene stakk rett og slett en slange ned i hovedtanken med diesel, og pumpet opp 4500 liter.

Men de ga seg ikke med det. Tre dager etterpå kom de tilbake samme sted – to netter på rad. Totalt ble det stjålet 12 000 liter diesel fra denne Esso-stasjonen i løpet av fem netter. Det betyr at de sikret seg nærmere 50 000 kroner på disse tyveriene.

I oktober ble det ved to tilfeller stjålet 8000 liter diesel fra en Statoil-stasjon i Eidsvoll. Metoden var den samme.

Organisert

— Det er ingen tvil om hva de driver med. Dette er organisert virksomhet, sier politiførstebetjent Håvar Bue ved Nes lensmannskontor i Akershus.

Politiet har sikret seg beviser som trolig blant annet består av mobiler, og gps’er. De har også skaffet overvåkingsvideo fra Statoil-stasjonen som holder til ved parkeringsplassen der rumenerne ble pågrepet.

Et vitne skal ha sett to andre følgebiler som forsvant fra stedet da politiet dukket opp. Dette skal være en latvisk bil malt med den gule DHL-logoen og en mørk varebil av typen Fiat.

De tre rumenerne er løslatt, men er fortsatt siktet.

— Vi fortsetter etterforskningen, sier politiførstebetjent Bue.

Flere distrikter

Dieseltyveriene har pågått i flere politidistrikter. Rogaland, Hordaland, Møre og Romsdal har vært hjemsøkt av fenomenet. Langs hovedveinettet nordover fra Oslo gjennom Gudbrandsdalen og Østerdalen har det vært særdeles stor aktivitet.

Foruten tapping av tanker på bensinstasjoner tar tyvene diesel rett fra tankene på andre vogntog, tanker hos transportselskaper, gårdstanker på bondegårder, tanker knyttet til veibygging og større anleggsmaskiner. Det er mistanker om at mindre biler henter inn småmengder som forsyner de rullende illegale bensinstasjonene.

Informasjonsrådgiver Leiv-Rune Gully hos Kripos opplyser at det er kjent med trenden knyttet til grenseoverskridende kriminalitet og vil vurdere behov for en samordning av sakene nasjonalt etter hvert. Foreløpig mener Kripos at problemet er for lite.

Regionsjef i Norges Lastebileierforbund Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, og sjåfør Geir Bjørkamo er oppgitt over at østeuropeere tar både diesel og transportoppdrag.

Skaper skjevhet i konkurransen

— Dieseltyveriene som oppdages er bare toppen av isfjellet. De færreste tyveriene blir anmeldt, fordi hvert enkelt tilfelle oppfattes som småkriminalitet, men tilsammen har dette et stort omfang, sier regionsjef Norges Lastebileierforbund Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes.

Nesten daglig får han telefoner fra fortvilte medlemmer som blir frastjålet diesel fra tankanlegg og biler. De er provosert over at de ikke bare mister oppdrag, men at konkurrentene stjeler diesel fra dem og kutter kostnadene ytterligere.

Tar drivstoff og marked

— Østeuropeiske selskapet har overtatt store deler av markedet. Norsk dieselpris ligger nesten på topp i Europa. Vi tror mange kjører på stjålet diesel når de kjører i Norge, og da er det ikke rart at noen kan dumpe prisene. Og vi snakker om profesjonelle. Det er tatt beslag i pumper som kan suge opp 300 liter i minuttet, sier Tysnes.

Geir Bjørkamo nikker. Han har kjørt trailer i 30 år.

— Vi ser jo et mønster, og følger med på disse rullende illegale bensinstasjonene som dukker opp på trailerstoppene om natten, sier Bjørkamo.

Han har også har hørt om norske sjåfører som er tilbudt stjålet diesel til fire kroner pr. liter. Bjørkamo og kollegene sender meldinger på Facebook om mistenkelige biler. Nå tror han at politiet er på sporet av en større gruppe.

Tar grep mot tyverier

Bensinforhandlerne har tatt grep for å stoppe tapping av tanker.

— Dette er et økende problem, fastslår assisterende informasjonsdirektør i Esso Norge AS.

— Vi er klar over disse bandene som kommer utenfra for å stjele diesel, og har tatt en del grep for å sikre oss mot slike tyverier, sier Hauge.