Tirsdag morgen sender Statoil ut nye veiledende priser. Da koster en liter bensin 14,78 kroner og en liter diesel 13,43.

Men hva drivstoffet koster på en stasjon nær deg, avhenger av den lokale konkurransesituasjonen.

I områdene med flest stasjoner og hardest konkurranse er det naturlig å tro at prisen blir lavest. Men om det lønner seg å fylle tanken med én gang, eller om prisen fortsetter å synke, det er ikke godt å si.

Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea våger ikke si når vi får se 13-tallet på bensinstasjonenes skilt.

Gresk valg

— Det kan skje etter det greske valget om 14 dager, men jeg tror ikke det skjer og jeg håper det ikke skjer. Det er nemlig et signal om at situasjonen i verdensøkonomien ikke er god, sier Saltvedt.

Det er mange faktorer som påvirker olje- og bensinprisene, som vanligvis følger hverandre med et etterslep. Ekspertene trekker inn både det greske valget, den økonomiske utviklingen i Spania, arbeidsledigheten og det tilstundende valget i USA, situasjonen i Iran og veldig mange andre faktorer.

- I dollar har prisen på både olje og bensin sunket med mellom 20 og 25 prosent på to måneder, sier Saltvedt.

I mai sank oljeprisen med 17 dollar, og det er den største nedgangen siden 1997. Bensinprisen har fulgt med. Men siden norske kroner har svekket seg i forhold til dollar i det siste, så synker ikke bensinprisene like mye i kroner som i dollar.

l Det store spørsmålet for forbrukerne er imidlertid prisutviklingen fremover. — Jeg forventer at bensinprisen synker enda litt, men det er vanskelig å si hvor langt og hvor lenge. Jeg tror ikke vi kommer ned på 13-tallet, sier Saltvedt.

Februar- og oktobernivå

Knut H. Hansen i Statoil vil i hvert fall ikke si noe om fremtiden. Han er pressetalsmann, og i det børsnoterte oljeselskapet er man uhyre forsiktig med å si noe som kan påvirke aksjekursen. Men han snakker gjerne om det som har skjedd.

- Veiledende dieselpris blir tirsdag 13,43. Det er 60 øre ned på en måned og 85 øre billigere enn topprisen 16. januar. Bensinprisen er i dag på februarnivå. Dieselprisen er der den var i oktober.

Hva blir så konklusjonen av alt dette? Drivstoffprisen er lavere enn den har vært på lenge, sannsynligvis fortsetter den videre nedover. Hvor lenge og hvor langt er umulig å vite. Hvis grekerne stemmer seg ut av euro-samarbeidet, kan den falle ytterligere.

Men det forteller om en verdensøkonomi i ulage, og er ikke så positivt som det høres ut.

PS. Uansett hvor tungt de internasjonale faktorene slår inn, blir de fra dag til dag små i forhold til effekten av den lokale konkurransen som kan føre til forskjeller på over en kroner literen fra én stasjon til en annen.