En stans i subsidieringen av drivstoff i Nigeria har ført til en dobling av bensinprisen i landet. Folk hamstrer bensin, og fagforbund truer med generalstreik.

Politistyrker avfyrte mandag tåregass for å spre demonstranter i hovedstaden Abuja, viser lokale TV-bilder.

— En gruppe mennesker vi ikke kjente identiteten til, blokkerte en offentlig vei og hindret trafikkflyten, sier polititalsmann Yemi Ajayi.

— Vi spredte dem, fortsetter han.

Noen hundre mennesker var til stede, deriblant tidligere parlamentariker Dino Melaye, som ble ført vekk av politiet da demonstrasjonen var blitt løst opp, skriver nyhetsbyrået AFP.

Mobiliserer

Melaye hadde tidligere på dagen tatt initiativet til en underskriftskampanje mot bensinprisene.

— Hensikten er å mobilisere nigerianere til å vise sin uvilje mot den djevelske økningen i prisen på petroleumsprodukter, sa Melaye til pressen.

— Det er også starten på en masseprotest. Dette er en kamp vi ikke kommer til å gi opp, fortsatte han.

Den dypt kontroversielle subsidieringsstansen ble kunngjort av Nigerias regjering søndag og trådte i kraft umiddelbart. Dermed gjorde bensinprisen et byks fra 65 naira (2,39 kroner) literen til rundt 140 naira (5,16 kroner) literen mandag.

Bensinkøer

Både søndag og mandag sto folk i lange køer ved bensinstasjoner i landet for å få kjøpt bensin før prisene øker ytterligere.

— Dette er en dårlig nyttårsgave fra regjeringen, sier David Akpe, som sto som nummer 30 i køen ved en bensinpumpe i Abuja.

— Hva blir det neste? spør han.

Nigerias ledende fagforbund har truet med en lammende generalstreik i protest mot subsidieringsstansen.

— Vi vil samarbeide med andre grupper for å lamme staten fullstendig og gjøre landet umulig å regjere, sier Denja Yawub, visegeneralsekretær i fagforbundet Nigeria Labour Congress.

— De har presset nigerianerne for langt, sier Denja Yaqub.

Oljerikdom

Mange nigerianere opplever drivstoffsubsidiet som det eneste godet de får av landets oljerikdom. Nigerias regjering mener på sin side at det er helt nødvendig å fjerne subsidiet for å skape rom for økte investeringer i infrastruktur.

I 2011 brukte Nigeria i alt 48 milliarder kroner på drivstoffsubsidiet.

Nigeria er selv et oljeproduserende land, men oljen blir stort sett eksportert til utlandet, og drivstoff importeres til markedspris. (©NTB)